Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gallerian och Unionen sponsrar Europride

Publicerad: 24 April 2008, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Inför årets Europride i Stockholm tar Prideorganisationen hjälp av PS Communication, både som eventbyrå, pr-byrå och partner. Årets festivals båda huvudpartner är också nya i form av Gallerian och Unionen.


- Vi är väldigt glada över det här. Det är ett event med samma värderingar som våra egna, säger Stefan Norén, projektledare på PS Communication.

Bolaget blir officiell eventbyrå för Europride, den Europeiska varianten av Pride som i går av stapeln i Stockholm, samtidigt som PS Communication går in som partner till festivalen.

Tillsammans med festivalens övriga sponsorer byrån inrättat ett sponsorråd.

- Vi ska titta på hur man ska kunna jobba över gränserna och hur sponsorerna ska kunna maximera effekten av sina sponsorskap.

Det första sponsormötet ska hållas i början av maj. Det ingår dock inte i PS Communications uppdrag att jaga nya sponsorer till festivalen.

Byrån ska också jobba med pr.

- Det blir en del rådgivningen runt evenemangen, vi ska tillsammans bland annat titta på hur man på bästa sätt ska presentera nyheter, säger Stefan Norén.

Huvudpartner för Stockholmpride och Europride är Gallerian och Unionen som båda är nya för i år. Alla sponsorkontrakt är dock ännu inte klara.

- Vi jobbar med flera längre samarbeten och det är verkligen glädjande att det finns ett stort intresse och att vi varje år kan presentera nya sponsorer, säger Anna Söderström som är presschef för festivalen.

Bland sponsorer som finns kvar sedan tidigare år syns KLM och Swedbank. Genom Stockholm Vistors board stödjer Stockholm stad festivalen. Förra år halverade staden stödet, men i år när Stockholm Pride står värdar för Europride ökat det betydligt.

Festivalen är förlängd med tre dagar i år och pågår mellan 25 juli och 3 augusti. 15.000-17.000 besökare väntas till festivalområdena. Förra årets parad slog rekord med 500.000 människor i publiken och 50.000 deltagare. Eftersom att Stockholm Pride i år även är värd för Europride väntas det internationella intresset för festivalen bli stort.

- Vi hoppas slå nya rekord i år, säger Anna Söderström.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.