Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

G-P tar första steget mot mindre format

Publicerad: 6 Februari 2001, 10:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Idag lanserar Göteborgs-Posten en omgjord tidning och ny sajt. Den största förändringen är att kulturdelen får tabloidformat, något som öppnar upp för en formatminskning för hela tidningen.


Omgörningen är den första större sedan 1994. Förutom att G-Ps trede del, kultur

och nöjen, får tabloidformat, förses den också med två nya sidor, Guiden. Det

är en stadsguide som hämtas från en nystartad webbtjänst som är kopplad till

GP.se.

Tidningen får också den nya avdelningen konsument med tips och tester och

inleder mediebevakning.

Vad gäller den nya layouten, som har tagits fram med den amerikanska designern

Mario Garcia, så visas tre ansikten under tidningens logotype på framsidan.

Topprubrikerna får ett nytt typsnitt så att det tydligare ska framgå vad som är

huvudnyhet. Vidare ska varje sida rymma fler nyheter.

De största förändringarna på GP.se är en avdelning med nöjes- och kulturnyheter

från västsverige och bevakning av medieområdet.

Det är en undersökning bland 2.300 läsare som ligger bakom förändringarna.

- Människor har mindre tid, Vi ville hitta ett formspråk som gör det lättare

att navigera. Ligger vi inte framkant känns tidningen omodern, säger Peter

Hjörne, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Formatförändringen av den tredjedelen var ett starkt önskemål från läsarna.

Helst skulle de vilja få hela tidningen i mindre format. Och Peter Hjörne säger

sig inte ha några nostalgiska betänkligheter när det gäller att minska hela

tidningen format.

- Vi har absolut inte råd att vara nostalgiska. Men vi klarar inte att göra

hela tidningen som tabloid. Den skulle bli för tjock.

G-P har inte övergivit tankarna på att skära bort en spalt ifrån dagens

fullformat.

- Det skulle kunna ske inom tre år. Men eftersom vi har ett annonssamarbete med

Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet måste vi ha dem med oss.

Omgörningen innebär att annonsörerna har fått nya placeringar på ingångssidorna

i del ett och två och annonsutrymme på upp till en halvsida på nya

konsument-avdelningen och nya placeringar i del tre. Göteborgs-Posten inför

även standardformat för rubrikannonser för evenemang och resor i del tre.

Annonspriserna förändras inte med anledning av omgörningen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.