Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fyra av tio ogillar bloggreklam

Publicerad: 23 April 2008, 13:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

42 procent av svenska bloggläsare tycker att reklam påverkar trovärdigheten i bloggar negativt.


Lika många tycker dock att det inte spelar någon roll att det är reklam i bloggen. Det visar en undersökning som pr-byrån Mahir gjort bland svenska bloggbesökare.

- Sex procent tycker att trovärdigheten ökar med reklam på bloggen. De ser det som en kvalitetsstämpel att annonsörerna vill synas där, säger Fredrik Pallin, vd på Mahir.

Sex av tio säger att de har köpt produkter som de tipsats om i en blogg. Samtidigt tycker hälften av deltagarna i undersökningen att trovärdigheten minskar av att företag hör av sig och vill få produkter omnämnda i bloggen.

Mahir har genomfört undersökningen bland besökarna till 30 utvalda bloggar inom olika kategorier. 740 personer svarade på undersökningen. Baserat på undersökningen har Mahir också utsett nästa bloggstjärna.

- Varje år får en modebloggare mycket publicitet i medierna, nu senast Blondinbella, men det pratas mer om personerna än vad de skriver om. Vår tes är att nästa bloggstjärnor blir de engagerade bloggare som håller hög kvalitet i en speciell kategori, såsom Bokhora och Taffel.se.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.