Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

FV blir gratistidning för stockholmare

Publicerad: 22 maj 2002, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

I går kväll presenterade redaktionsledningen den nya inriktningen för Finans Vision för personalen. Tidningen ska genom en allt större gratisupplaga bli den största affärstidningen i Stockholm. Planen sätts i verket på måndag.


Efter tre månader lägger redaktionsledningen för Finans Vision om kurs och styr undan från kollisionskursen med landets största affärstidning Dagens Industri.

- Vi kan inte vinna genom att vara tvåa, vi måste hitta en egen nisch där vi är nummer ett, säger Pontus Forsström, chefredaktör för Finans Vision.

Den nischen finns i Stockholm, bland de yngre affärsmännen. Vägen dit sker genom gratisdistribution.

- Tidningen ska gå att få gratis på jobbet eller på väg till jobbet.

Målgruppen är 30+, storstadsmänniskor med tjänstemannayrken.

- Genom att inte göra en tidning för bara chefen, utan för alla som är på väg i karriären, får vi en yngre målgrupp och når automatiskt fler kvinnor. Det blir attraktivt för annonsörer som inte behöver nå alla, till exempel 50-åringar på landet.

Målet är att bli den största affärstidningen i Stockholm.

- Det finns 200.000 potentiella läsare i regionen. Dagens Industri har en upplaga på 40.000. Vår upplaga ligger på 20.000.

Tanken är att endast läsare som vill ha tidningen hemburen ska betala för den. Prenumeranterna får då mervärden i form av, Financial Times på söndagar samt magasinen Moderna Tider och Kapital.

Den 28 maj sker kursändringen. Redan från start ska Finans Vision vara större än Dagens Industri i Stockholm. Efter ett år ska Finans Vision ha 60.000 exemplar i upplaga läsare och efter två år 100.000.

Idag har tidningen runt 20.000 prenumeranter. Men det stora upplagelyftet ska ske genom utökad gratisdistribution.

Finans Vision bygger gratisdistributionen på fyra ben.

* I Stockholm ska tidningen delas ut 15.000 exemplar på stan.

* Tidningen läggs ut på olika mötesplatser, där har Finans Vision redan ordnat distribution av 5.000 exemplar till Scandic Hilton.

* Distribution till högskolor och universitet i Stockholm.

* Distribution till företag, säljjobbet inleds nu.

Den nya inriktningen med sin gratisdistribution rimmar bättre med övriga medier i Kinnevik-sfären, exempelvis Metro och TV3.

- Vi hämtar inspiration från Metro som hittade en ny distribution och en tydlig målgrupp, och TV3 som slog sig in på TV4s marknad genom att hitta en egen målgrupp i storstäderna och sedan lära upp annonsörerna att undvika spill, säger Pontus Forsström.

Nytt är också att Finans Vision ger ut tidningen måndag-fredag i stället för tisdag -lördag. Antal utgåvor minskar.

Finans Vision tar sommaruppehåll 5 juli till 11 augusti, förutom ett sommarnummer som ska ges ut i Båstad. Tidningen gör även uppehåll i utgivningen under jul- och nyårshelgerna.

Den nya inriktningen sätter också spår i själva tidningen. Den får en tydligare indelning i en nyhetsdel och en del som har arbetsnamnet "Din del". Den sistnämnda består bland annat av en sida investeringstips, en sida tips på hur läsarna kan spendera sina eventuella tillgångar, en sida "cityfolk".

- Tidningen ska bli mer instrumentell, artiklarna ska få fler ingångar och faktarutor, men vi ska ändå våga ta ut svängarna och göra en underhållande affärstidning, säger Pontus Forsström.

Hur mycket kostar det då MTG att dela ut Finans Vision gratis.

- Det blir betydligt billigare än traditionell tidingsdistribution. Det är ett av skälen till att det går att genomföra gratisutdelningen, säger Michael Porseryd, vd för MTG Publishing.

MTG lär kapa kostnader genom att minska på prenumerationsavdelningen som består av ett 15-tal personer, som nu rikserar jobben.

- Prenumerationsavdelningen kommer att påverkas. Mer vill jag inte säga nu. Det är alltid tråkigt. Men vi måste hitta ett eget sätt att positionera Finans Vision, säger Michael Porseryd.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev