Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Futurniture brandar om Atex

Publicerad: 14 November 2008, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Futurniture fick i uppdrag att se över mjukvaruföretaget Atex varumärke, sedan bolaget köpt Polopoly av Futurniture. Resultatet blev ett mer Polopoly-likt Atex och den nya looken rullar ut under hösten.


- När ett större företag förvärvar ett mindre så brukar det lilla företagets varumärke försvinna och ersättas av det stora företagets. I det här fallet är det tvärtom. Polopolys identitet har varit den huvudsakliga inspirationskällan i arbetet med att få Atex att kännas mer samtida, säger Dan Grettve, projektledare på Futurniture.

Atex siktar på en notering på London-börsen och syftet med rebrandingen är att tydliggöra företaget som en marknadsledande leverantör av system för medieindustrin.

- Rotmetaforen från Polopoly lever kvar, men den har fått en ny bakgrund och look and feel. Den ska visa att Atex har ett starkt rotsystem som med sina produkter får tusen blommor att blomma, säger Dan Grettve.

Futurniture har bland annat tagit fram ny logga, nytt brand statement, nytt profilprogram och ny webbdesign.

Arbetsgrupp Futurniture:Dan Grettve projledare Fredrik Nilsson, adAndreas Slättner, designerBjörn Wigenius, copy

Beställare Atex: Gustaf Winberg och Peter Joseph

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.