Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Futurebrand drar ner i Stockholm

Publicerad: 8 Oktober 2001, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Varumärkeskonsulten Futurebrand drar ner på sin verksamhet. Enligt uppgifter till Dagens Media stänger Stockholmskontoret och alla anställda sägs upp efter endast sex månaders verksamhet. Detta dementeras dock av Björn Samenius, koncernansvarig för McCann i Sverige.


Futurebrand-koncernen som helhet har inte utvecklats som planerat och tvingas

nu till neddragningar för att uppnå sina lönsamhetsmål. Neddragningarna innebär

att fyra kontor i koncernen läggs ner. Enligt uppgifter till Dagens Media är

ett av dessa Stockholmskontoret som får stänga vid årsskiftet. Personal har

redan fått lämna företaget.

Övriga kontor som drabbas av nedläggning är Berlin, Düsseldorf och London.

Susanne R Lundkvist, operativt ansvarig för Futurebrand i Stockholm får inte

uttala sig om läget för företaget. Istället hänvisar hon till Björn Samenius,

vd på Rönnberg McCann och koncernansvarig för McCann i Sverige. Han samordnar

nätverket och vissa enheter som lyder direkt under McCanns och Futurebrands

ägare IPG.

Ska kontoret läggas ner?

- Nej. En till två tjänster blir kvar.

Jag har uppgifter som säger att alla är uppsagda.

- Den uppgiften jag har är att verksamheten ska drivas vidare.

Är det befintlig personal som ska jobba vidare?

- Det förs diskussioner med några medarbetare. Hur det ska göras är inte klart.

När avvecklas verksamheten?

- Neddragningarna börjar nu.

Vad har Futurebrand gjort under de sex månader de funnits i Sverige?

- Jag har inte alla detaljer, men jag vet att de jobbat med Moderna Museet.

Futurebrand har haft sex personer anställda i Stockholm, fem konsulter och en

designer. Företaget är världens största varumärkeskonsult och ägs av

byrånätverket IPG. Futurebrand etablerade sig i april i Sverige genom att köpa

Icon Medialabs varumärkesdel Icon Brand Lab. Köpeskillingen var 3,7 miljoner

dollar i vilken Icon Brand Labs kontor i Stockholm, London och Berlin ingick.

Futurebrand äger bland annat motiondesignbyrån English & Pockett, företaget

bakom SVTs nya grafiska profil.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.