Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Futerra biffar upp – värvar Martin Kann

Publicerad: 23 September 2015, 07:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Den prisbelönte reklamaren Martin Kann ska växla upp Futerras kreativa arbete.


Martin Kann är för den bredare allmänheten kanske mest känd för hans klassiska omslag till Bob Hunds andra fullängdsalbum – som pryddes av en bild på honom själv.

Men han är också en prisbelönt art director inom reklambranschen och har bland annat vunnit branschens finaste utmärkelse Guldägget.

I slutet av 2014 valde han att flytta hem till Sverige efter att ha varit delägare i den danska kommunikationsbyrån Rethink.

Sedan dess har Martin Kann jobbat i egen regi i nätverket ”Martin Kann Group”.

Nu värvas han till Futerra, en kommunikationsbyrå nischad på hållbarhet som jobbar med marknadsföring, företagsansvar, varumärkesstrategi och pr.

– Jag har länge försökt att styra in min egen verksamhet på hållbarhetskommunikation av personligt intresse. Blir man intresserad av hållbarhetskommunikation i Sverige dröjer det inte länge förrän man ramlar över Futerra eftersom de ligger längst fram, säger Martin Kann till Dagens Media

Är det många byråer som jobbar med hållbarhetsfrågor i dag?

– Det är en del som säger att de är hållbarhetsbyråer. Men när man börjar syna det är det ofta på nivån att man återvinner papper från kopiatorn. Futerras DNA är rotat i hållbarhetsstrategi, och det är den byrå som har den mest seriösa approachen i Sverige. Dessutom har Futerra flera kontor globalt som arbetar väldigt tight tillsammans.

På Futerra får Martin Kann titeln creative director, alltså kreativ chef.  

– Min styrka ligger i att jag har en traditionell reklambyråbakgrund sedan många år och jag ska jobba med kreativa utvecklingsprocesser. Futerra är intresserade av att stärka den sidan. Överlag kommer jag att vara involverad i alla deras kunder, och jag arbetar för närvarande med Krav, WWF, Stockholms Stad och NCC.

Till en början kommer Martin Kann fortsätta att driva sin egen verksamhet vid sidan av. Han räknar med att lägga minst halva sin arbetstid hos Futerra.

Brittiska Futerra öppnade sitt kontor i Sverige 2010 och bestod från starten av åtta personer. Tidigare under året har byrån växt med ad:n Liv Wadström och copywritern Jenina Dahlberg. Även produktionsledaren Melinda Midemalm har värvats till Futerra.

Futerras nya team ska bland annat jobba med kunder som H&M, Krav, WWF, NCC, Kinnarps, Max och Filippa K.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.