Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Funsport gör tidning och tv-program om brädsport

Publicerad: 10 Juni 2002, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

I september kommer premiärnumret av Transition, en ungdomstidning inriktad på actionsporter. Tidningen ges ut av Funsport Media, tidigare Funsport Förlag, som hoppas att den nya titeln ska få draghjälp av ett nyproducerat tv-program som planeras tillsammans med Kanal 5.


- Vi inriktar oss på saker och företeelser som ungdomar tycker är kul. Skateboard, surfing, snowboard, freestyle motocross och BMX är delar av innehållet. Men vi ska även bevaka en stor del av kulturen runt sporterna, som modet och musiken, säger Pelle Jansson, chefredaktör.

Transitions premiärnummer får en upplaga på 25.000 exemplar och målet är att ha en prenumerationsstock på mellan 3000 och 5000 prenumeranter. Pelle Jansson hoppas att Transition ska lyckas nå en högre räckvidd än Funsport Förlags tidigare titlar Snowboard, Skateboard och Mountainbike. De hade runt 40.000 läsare enligt Pelle Jansson. Detta på grund av den nya tidningens mix.

Samt med draghjälp av ett planerat tv-program.

- Räckvidden påverkas också av det vi gör i andra medier. I veckan ska vi ha möten kring ett eventuellt tv-program i Kanal 5. Finansieringen är inte klar ännu men vi hoppas kunna lösa det, säger Pelle Jansson.

De 20 första annonserna i Transition säljer Funsport med 50 procent rabatt. Enligt Pelle Jansson är nästan alla av de rabatterade annonser sålda.

- Sedan Funsport Förlags titlar försvann har det varit ett vakuum i segmentet på marknaden. Vi har blåst liv i alla våra tidigare kontakter och fått positiv respons av de flesta. Även företag utanför branschen, som skomärken och skivbolag, är intresserade, säger han.

En helsidesannons i Transition kostar runt 23.000 kronor.

Funsport Media är en ombildning av gamla Funsport Förlag som såldes till Spray i slutet på 90-talet.

Transition ska distribueras via Interpress och första numret finns i butik den 17 september. Funsport planerar att ge ut Transition sex gånger per år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.