Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fröberg: Våra kunder köper medier för 150 miljoner

Publicerad: 29 April 2008, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Ex-Mindshare-chefen Niclas Fröberg och Tradedoubler-grundaren Carl-Johan Grandinsons mediebyrå Tre Kronor Media omsatte 11 miljoner kronor i mars. De vill dock inte avslöja sina kunder.- Men de annonsörer vi redan arbetar med köper på årsbasis media för 150 miljoner kronor, säger Niclas Fröberg.


Det var i somras som Niclas Fröberg gjorde comeback på den svenska mediebyråmarknaden. Tillsammans med Tradedoubler-grundaren Carl-Johan Grandinson bildade han mediebyrån Tre Kronor Media.

- Vi söker annonsörer som är trötta på att bara diskutera räckvidd och frekvens. Vi tittar i första hand på hur media kan vara en katalysator för att driva försäljningen och vi följer upp och mäter den försäljning marknadsföringen generar både offline och online, säger Niclas Fröberg om sin affärsmodell.

Målen för mediebyrån var högt satta, för att inte säga kaxiga: byrån skulle ha etablerat verksamhet i fjorton olika länder före årsskiftet 2007/2008 och ha ett 50-tal anställda. Inom fem år skulle företaget omsätta 5 miljarder kronor och göra en vinst på 100 miljoner. Tre Kronor ska växa organiskt och genom förvärv, är tanken.

Året har börjat bra, säger Niclas Fröberg. I mars omsatte Tre Kronor 10-11 miljoner kronor på sex-sju konton. I vanlig ordning vill han inte avslöja vilka kunderna är.

- Nej, det har vi inget behov av. Vi arbetar på i det tysta för våra kunder. Men de annonsörer vi redan arbetar med köper på årsbasis media för 150 miljoner kronor.

Vad är skillnaden med att jobba med er och en stor nätverksbyrå?

- Det handlar inte om hur stor man är utan om vilka människor som finns på byrån. Och det finns inga som har den kombination av bakgrunder som jag och Carl-Johan Grandinson har. I och med att vi inte har 60 personer anställda kan vi också hålla kostnaderna låga, säger han.

Många konkurrenter är fast i gammalt tänk, säger han.

- En kund sa till oss att de flesta mediebyråerna är offlinebyråer som kryddar med lite online. Vi gör tvärtom, vi är en onlinebyrå som även kan alla kanaler, säger Niclas Fröberg.

Niclas Fröberg jobbade på Group M-byrån Mindshare i sju år. Därefter har han bland annat varit manager åt Idol-Ola och vd på Glife.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.