Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fristads lockar hantverkare med hejaramsor och fotboll

Publicerad: 14 April 2008, 11:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Fristads och reklambyrån Jerlov söker uppmärksamhet hos målgruppen - hantverkare, snickare och elektriker - med en ny webbkampanj. Bland annat kan besökarna på Fristads.se komponera en egen hejaramsa och vinna biljetter till fotbolls-EM i sommar.


Fristads-annons på temat trixiga situationer Fristads, som tillverkar arbetskläder, tar fasta på att företagets målgrupp ofta har ett stort fotbollsintresse.

På Fristads.se finns nu en hejaramsamaskin, där besökarna kan sno ihop sin egen hejaramsa. Alla som går in på sajten kan komponera sin egen ramsa, men det är bara professionella hantverkare som får vara med att tävla.

De fem vassaste bidragen vinner en resa med Fristads-bussen till EM i Österrike, med matchen mellan Sverige och Spanien den 14 juni som höjdpunkt.

- Det här EM-konceptet bygger på att vi vill kunna ge något tillbaka till dem som använder Fristads kläder. Vi vet att målgruppen över lag är idrottsintresserad, och då är det ju fantastiskt kul att få åka ner och se Sverige live, säger Patrik Spång, kreativ chef och copywriter på Jerlov.

I stället för att utforma en traditionell butikstävling, där Fristads-kunderna får skriva en slogan eller liknande, valde Jerlov att använda nätet.

- Internet ett fantastiskt redskap för att bygga en kampanjsajt och göra en kul tävling. Då kände vi att hejaklacksramsor är en riktig klassiker.

Fristads lockar även med fotboll i kundtidningen Fristads magasin, som i det senaste numret har TV4s fotbollsjournalist Patrick Ekwall som omslagspojke. I butikerna ska Fristads dessutom bygga upp någon form av "heja Sverige"-känsla.

Samtidigt fortsätter Fristads att köra annonser på temat "trixiga situationer" och pr-aktiviteter.

- Annonserna, som målar upp hantverkare som lite vardagshjältar i extrema situationer, ska fortsätta att gå under våren. De ska vara kul att ta del av och bidra med underhållningsvärde.

I Jerlovs arbetsgrupp ingår: Patrik Spång, cd/copy, Ola Lundin, ad, Sofie Adolfsson, original, Johan Weisz, webbstrateg, Mikael Stenberg, mediestrateg, Maria Carlsson, pr, Lotta Tengby, produktionsledare, Stefan Kavsjö, projektledare.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.