Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fridas kupp - lanserar Glaze före Chic

Publicerad: 30 Maj 2008, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Frida Förlag byter namn på sin tidning Solo G till Glaze och gör den till en glossy tvåveckorstidning med inriktning på kändisar och mode. Första numret kommer tre veckor före Charlotta Flinkenbergs storlansering av Chic.


Den 17 juni lanserar Charlotta Flinkenberg sin tidning Chic. Chic ges ut varannan vecka och ska behandla mode, kändisar och skönhet.

Men Frida förlag hann alltså före. Solo G, som gavs ut en gång i månaden, skrotas. I stället lanserar Glaze, som ska slåss om bland andra Sofis Modes annonspengar.

- Man kan se oss som konkurrenter. Men vi har ett bredare innehåll. Vi kallar oss Sveriges kändistätaste modemagasin. Vi bandar yta och djup och tar in inredning, mat och relationer, säger chefredaktör Johanna Söderlind.

Glaze kommer ut två veckor före Chic...

- Jag hade inte en aning om att hon skulle lansera tidning när vi tog beslutet. Det här görs ju inte på två veckor direkt. Men vi tror att det här är en trend som kommer att öka.

Glaza ska också finnas på webben.

- Det blir som tidningens förlängda arm. Vi ska blogga och publicera nyheter som inte får plats, säger Johanna Söderlind.

Vad siktar du på för upplaga?

- Just nu ligger den på 60.000 exemplar. Men jag hoppas så klart det blir högre framöver. I dag är kvinnorna unga mycket längre och en kvinna som är 40 kan ha samma intressen som en kvinna som är 20. Det har vi tänkt på mycket i tilltal och form.

Dagens Media har sökt Charlotta Flinkenberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.