Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fremantles Sverige-chef: "Vi har fått en fantastisk start"

Publicerad: 17 April 2007, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

CANNES. Ett år har gått sedan Fremantle Media rekryterade Claes Leinstedt till tjänsten som vd för den internationella tv-jättens nya dotterbolag i Sverige. För Dagens Media berättar han om vad som kommer att bli nästa Idol. Och varför vi snart får se mer drama i Sverige.


Claes Leinstedt rekryterades till Fremantle från Strix, och hamnade i en sex månader lång karantän innan han kunde börja jobba för Fremantle i mitten av september 2006.

Efter det gick allt väldigt fort. Tre program - Pokerfejs (Pokerface), Tack gode gud (Thank god you're here), och Talang 2007 (Got talent) - såldes till TV4 och Claes Leinstedt kämpade för att samla ihop medarbetare till produktionerna.

- Vi har fått en fantastisk start. Att få vara igång så här snabbt med tre stora produktioner är fantastiskt. Det kändes väldigt kul i fredags också, med de bra tittarsiffrorna för Talang 2007, säger Claes Leinstedt, vd för Blu Sverige, som är systerbolag till det danska Fremantlebolaget Blu.

Andra Fremantle-format som produceras och sänds i Sverige är megahiten Idol och Bonde söker fru. Programmen produceras av Schibstedägda Meter, som i samband med Fremantles intåg i Sverige förlorar produktionerna av Fremantles nya program.

Blu/Fremantle för just nu samtal om produktioner av nya program med alla större tv-kanaler i Sverige, men Claes Leinstedt vill inte avslöja med vilka.

- Vi för diskussioner. Jag kan inte säga mer i dagsläget.

Ett nytt format som Fremantle försöker sälja är Wags Boutiqe, där två lag bestående av rika, bortskämda fruar (wags) tävlar med varandra om att bygga upp och driva egna affärsrörelser i form av butiker. Ett annat är Lost in Tokyo, där väst möter öst.

- Man skickar ett gäng människor som inte kan någonting om Asien till Tokyo. Där ska de se till att lära sig den japanska kulturen så bra som möjligt.

Vilka av era storformat, som säljs med framgång internationellt, har ännu inte gått upp i Sverige?

- X Factor (talangsåpa) är ett väldigt stort program som inte har varit i Sverige. Annars har man i Sverige plockat upp rätt många av de stora formaten. Det senaste är Got talent, som har gått bra precis överallt.

Vilket av era nya format kan bli en lika stor succé som Idol?

- Det som verkligen är det stora här, som går bra överallt och som hela tiden säljs till fler och fler länder, är just Got talent. Även Tack gode gud säljs oerhört bra.

Vilka trender finns just nu, vilka typer av program är kanalerna intresserade av?

- Generellt sett blir det fler och fler studioprogram. Och talangprogram i olika former fungerar väldigt väldigt väl. Både i Sverige och i resten av världen.

Är inte den här utvecklingen en tillbakagång till hur tv var förr i tiden, med bred underhållning i studiomiljö?

- Det har uppstått en mättnad på realityprogram. Realityprogram finns och kommer alltid att finnas, men det har varit väldigt mycket reality. Inte minst i Sverige.

Vad tror du blir stort framöver?

- Jag tror på att drama är på väg tillbaka. Man ser i många andra länder hur dagligt drama och veckodrama går fantastiskt bra.

Varför kniper TV4 så många av Fremantles format, har de någon slags förtursrätt?

- Absolut inte. De har varit snabba, helt enkelt. Och många av de program som vi har haft passar TV4s profil på ett bra sätt. Men vi har definitivt program för alla kanalerna.

Gynnas ni på Fremantle av att många nya svenskutvecklade tv-idéer floppar?

- Möjligheterna för att lyckas ökar om man har ett format som har gått bra i en massa andra länder. Inte minst för att man vet hur man ska göra programmet om de har gått i tio andra länder. Det är givetvis en trygghet för en kanal.

- När du har ett helt nytt format, som ska gå från papper till färdigt program, så stöter du på en massa problem. Och det är inte säkert att du väljer rätt väg. Program som har gått i andra länder är säkrare. Därmed inte sagt att det inte kan finnas briljanta svenska idéer som kommer att funka bra.

Finns det något som kännetecknar Fremantles format i förhållande till era konkurrenters format?

- Tidigare har Fremantle haft väldigt mycket game shows, och studiobaserade program. I dag är det inte så längre. Nu är vi även väldigt stora på drama. Vi har alla typer av format i vår katalog, stora som små, från Idol och annan studiounderhållning, till realityshower.

Claes Leinstedt vill inte säga något om hur mycket pengar bolaget har dragit in i Sverige, eller vad Fremantle Sverige förväntas omsätta 2007.

- Men det har hittills gått bra, vilket naturligtvis grundar sig i att Fremantle har väldigt många program.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.