Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Francesca O’Brien Apelgren: "De marknadschefer som verkligen gör något bra försvinner i mängden"

Publicerad: 20 Augusti 2015, 08:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Fyra frågor till Francesca O’Brien Apelgren, vd på Marknadsföreningen i Stockholm, som är på jakt efter Sveriges bästa marknadschef.


Förra året utsågs Lina Söderqvist, då på Björn Borg, till Årets marknadschef av Marknadsföreningen i Stockholm och Dagens Media, som är mediepartner till priset.

Nu letar Francesca O’Brien Apelgren och övriga juryn – bestående av Aje Stenbeck (Inhouse), Désirée Maurd (Juno PR), Jonas Dahlquist (Starcom), Lina Söderqvist (Åhléns, fjolårsvinnare), Eva-Li Gonner (DN), Anna Sjöberg (Det), och Fredrik Svedjetun (Dagens Media) efter en ny vinnare.

Vad kännetecknar en bra marknadschef?

– En bra marknadschef måste ha kunskap och erfarenhet av varumärkesprofiliering och positionering, säger Francesca O’Brien Apelgren, och fortsätter:

– Marknadschefen måste förstå och vilja omvandla kommunikationsstrategier till affärsnytta. En bra marknadschef måste vara affärsdriven. En bra marknadschef ser också till att den får en plats i ledningsgruppen så att den kan påverka agendan. En bra marknadschef ska också vara en lagspelare som kan rekrytera duktiga medarbetare och som får hela teamet att uppnå uppsatta mål. Låter lätt klyschigt, men marknadschefen måste förstå företagskulturen och agera utifrån den. En bra marknadschef har också självinsikt och uppdaterar sina kunskaper ständigt via utbildningar, kurser, seminarier och olika nätverk.

Varför är det viktigt att bra marknadschefer uppmärksammas?

– Marknadscheferna idag utför ett svårt och komplext arbete som vi på Marknadsföreningen i Stockholm vill synliggöra och lyfta fram. Det är viktigt att ha förebilder inom sitt område. Förebilder som kan dela med sig av sina erfarenheter till andra marknadschefer som kanske är i början av karriären eller som vill fylla på med ny kunskap och bli inspirerade.

– Däremot tror jag att alla i branschen bör tänka igenom hur många tävlingar som de genomför under ett år. Det kan lätt bli urvattnat med tävlingar såsom "månadens bästa", "veckans bästa", "dagens bästa". Det pågår och har gjort under många år en inflation i tävlingar, priser, galor etcetera. Synd, med tanke på att de som verkligen gör något bra försvinner i mängden och då får de inte den cred som de verkligen förtjänar.

Är det någon egenskap som har blvit viktigare för marknadschefer att ha de senatse åren?

– Ja, marknadscheferna måste idag förutom att kunna marknadsförings- och försäljningsprocesser i olika digitala kanaler också ha kunskap om hållbarhetsredovisning och bör ha ett äkta engagemang i olika samhällsfrågor. Marknadsavdelningarna arbetar numer också väldigt nära sälj-, kommunikations-, HR- och IT-avdelningarna. Dagens marknadschefer måste ha ett helhetstänk för dess personal tillika varumärkesambassadörer, företagets kärnvärden som möter kundernas krav och till det ett genuint samhällsengagemang. 

Hur går juryns arbete till?

– Majoriteten av de nominerade tar tävlingen mycket seriöst och skickar in gediget material inklusive bilagor som visar senaste kampanjerna kopplat till försäljningssiffrorna etcetera. Juryn går igenom alla kandidaternas underlag. Årets jury kommer, som alltid, att få ett tufft jobb.

HÄR KAN DU NOMINERA DIN FAVORIT TILL PRISET ÅRETS MARKNADSCHEF 2015

TIDIGARE VINNARE

Här är några av de tidigare vinnarna av priset Årets marknadschef:

• 2014, Lina Söderqvist, Björn Borg

• 2013, Claes Dahlén, Mr Green

• 2012, Lars-Johan Strand, Stadium

• 2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.