Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

”Framtiden blir ännu mer revolutionerande”

Marie Nilsson tog med sig erfarenheterna från starten av Sveriges första reklamkanal och drog igång Mediavision. Snart fyller företaget 15 år.


Publicerad 2010-09-11 06:46
Uppdaterad 2015-12-06 15:39

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Mycket har hänt sedan Marie Nilsson var en av pionjärerna bakom Sveriges första kommersiella tv-kanal. Den 31 december 1987 fick slutligen SVT1 och SVT2 sällskap av Jan Stenbecks satellitkanal TV3.

Några år senare tog även TV4 plats i etern, men det var först under digitaliseringen på 2000-talet som dagens tv-landskap med mängder av kanaler tog form. Nu står vi inför en annan, långt mer revolutionerande utveckling.

– Det man sitter i känns alltid svårt och komplext, så var det även när reklam-tv var nytt även om vi då bara pratade om traditionell tv, men det vi nu ser i spåren av digitalisering och den teknikdrivna utvecklingen har skapat en komplexitet som vi aldrig ens hade kunnat drömma om, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision.

Hon lämnade MTG och TV3 i mitten av 90-talet och Mediavision föddes kort därefter. Då som nu ger bolaget råd om hur branschens företag ska kunna "minska sina risker och öka sina förutsättningar att göra bra affärer inom rörlig bild".

– Jag har en entreprenörsjäl och efter åtta år hade jag lärt mig en massa om drivkrafter och motkrafter på en kommersiell tv-marknad. Det visade sig att det fanns ganska många som ville ha rådgivning om den nya marknadens beståndsdelar.

I dag har bolaget tio anställda och Marie Nilsson är en flitigt anlitad föreläsare. Hon talar bland annat om att det vi har sett hittills framför allt är en förändring av infrastrukturen. Den verkliga förvandlingen på marknaden ser vi först nu och den innebär ”en gigantisk utmaning för branschen”.

– Nu pågår en stor förändring av tv-konsumtionen från linjär till icke-linjär. Det driver fram krav på en delvis ny affärsmodell för kommersiell tv, nya aktörer och internationell konkurrens, säger hon.

Hur kommer vi att konsumera rörlig bild om tio år?

– Vår längtan efter bra historier och innehåll går opåverkad genom den här förändringen. Den stora frågan är snarare hur aktörerna får betalt. Vi kommer att vilja se både linjär och icke-linjär tv och de kommer att vara starkt sammanflätade. Det går inte att vara leverantör av bara linjär tv i framtiden.

Själv har hon nästan lämnat det linjära tv-tittandet helt, till förmån för kanalernas playtjänster via datorn och mobilen.

– I morse såg jag första episoden av Idol på mobilen i tunnelbanan. Jag har också sett Filip & Fredriks ”Lite sällskap” som var en utmärkt starter. Jag ser mycket på serieboxar, som ”Mad Men” och ”In Treatment”, som är en favorit.

Ser du något som du egentligen skäms lite för?

– Det skulle väl vara "Plastikkirurgerna" på TV4 Plus. Anna Books bröstoperation kan vara ett magic moment i svensk tv-historia, ha ha. Nej, men det är det som är fantastiskt, att dagens tv-landskap skjuter både högt och lågt.

Snart är det dags för Mediavisions 15-årsjubileum. Marie Nilsson ser samtidigt att en helt ny marknad för rörlig bild börja gro.

– Det handlar om företag som skulle kunna kommunicera till många genom sin relation med slutkunderna, men som inte befinner sig i mediebranschen. De inser att medieutvecklingen kan användas för att stärka deras kommunikation.

Fakta om Marie Nilsson

Ålder: 50 år

Familj: Ja.

Bor: Bromma, Stockholm.

Jobb: vd för Mediavision.

Dold talang: Nej, den är nog dold för mig också.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.