Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fox SBS nya vapen mot MTG

Publicerad: 12 Mars 2001, 08:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

I förra veckan offentliggjordes ett samarbete mellan SBS Broadcasting, som äger Kanal 5 och Radio City, och den amerikanska mediejätten Fox. Greger Larsson, vd för SBS New Media, säger att samarbetet med Fox är nödvändigt för att matcha MTG i Sverige.


Att bilda ett gemensamt produktionsbolag med Fox, blir det ett sätt att i

Skandinavien spänna musklerna mot MTG?

- Att integrera vertikalt och gå bakåt i näringskedjan är viktigt. Som tvkanal

måste vi vara med och ta del i utvecklingen av nya format och sedan ha en del i

ägandet.

Det är bestämt att bolaget ska producera Temptation Island bland annat för den

skandinaviska marknaden. Kommer den till Sverige?

- Det ligger nära till hands, men den exakta landsfördelningen är inte bestämd.

I norska medier har det varit mycket tal om SBS och norska TV2s ägande i

TVNorge. Det spekuleras bland annat i att den ene kommer att köpa ut den andre.

Hur blir det?

- För närvarande är vi varken köpare eller säljare. Det är mest TV2 som driver

frågan. De har inte tagit upp frågan med oss. De har valt att ta upp frågan i

media och så länge den är där händer ingenting.

Om de skulle komma till er med frågan, vad skulle ni svara?

- Det är en hypotetisk fråga. Det får vi ta ställning till när och om det sker.

Och i Norge är det TVNorge som sänder Big Brother. Programmet har skapat en

kraftig debatt och programmet verkar ha blivit framgångsrikt. Vad säger du om

det?

- Ja, Big Brother i Norge är mot alla odds en jättesuccé. Debatten kring

programmet har självklart bidragit till framgången. All reklam är bra reklam.

Hur har det gått för SBS Broadcasting när det gäller den sviktande

annonskonjunkturen?

- SBS har än så länge inte drabbats. Januari och februari motsvarar

förväntningarna, men då är i och för sig redan hänsyn tagen till en viss

avmattning.

Bonnier gick nyligen ut internt och flaggade för en allmän kostnadsöversyn

eftersom annonskonjunkturen visade sig vara betydligt sämre än väntat. Men det

har alltså inte ni drabbats av?

- Nu finns ju Bonnier i princip bara i Sverige. Vi finns i tio-elva länder så

vi har en viss riskspridning.

Och hur går det för er i Sverige?

- Det har hittills gått som förväntat.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.