Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fotbolls-EM lyfte reklamköpen 2008

Publicerad: 20 Januari 2009, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Svenska mediebyråer har aldrig pumpat in så mycket pengar i webben och i dr, visar mediebyråbarometern för helåret 2008. Samtidigt ökar de totala investeringarna med 5 procent.


12,3 miljarder kronor gick genom Sveriges Mediebyråers medlemmar förra året, vilket är 5 procent mer än året före.

Efter en stark vår och ovanligt bra juni - med fotbolls-EM - följde en turbulent höst, där finanskris och lågkonjunktur ledde till en oro och försiktighet på marknaden. Många marknadschefer drog i handbromsen.

Många styrde också om sina mediebudgetar och flyttade pengar till nätet. Även landsortspress ökade, vilket kan vara ett tecken på att många lokala annonsörer som tidigare inte anlitat mediebyrå nu gör det. Även tv och utomhusreklam tog andelar medan kvällspress, storstadspress och radio backade. Magasin stannade på 2007:s nivåer.

Mediekategorier som ökar 2008:DR 58 procentInternet 20 procentBio 20 procentDagspress landsort 12 procentTV 4 procentUtomhus 2 procent

Mediekategorier som minskar 2008:Dagspress storstad -5 procentKvällspress -3 procentRadio -3 procentFackpress -1 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.