Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 20 Januari 2009, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23
Svenska mediebyråer har aldrig pumpat in så mycket pengar i webben och i dr, visar mediebyråbarometern för helåret 2008. Samtidigt ökar de totala investeringarna med 5 procent.
12,3 miljarder kronor gick genom Sveriges Mediebyråers medlemmar förra året, vilket är 5 procent mer än året före.
Efter en stark vår och ovanligt bra juni - med fotbolls-EM - följde en turbulent höst, där finanskris och lågkonjunktur ledde till en oro och försiktighet på marknaden. Många marknadschefer drog i handbromsen.
Många styrde också om sina mediebudgetar och flyttade pengar till nätet. Även landsortspress ökade, vilket kan vara ett tecken på att många lokala annonsörer som tidigare inte anlitat mediebyrå nu gör det. Även tv och utomhusreklam tog andelar medan kvällspress, storstadspress och radio backade. Magasin stannade på 2007:s nivåer.
Mediekategorier som ökar 2008:DR 58 procentInternet 20 procentBio 20 procentDagspress landsort 12 procentTV 4 procentUtomhus 2 procent
Mediekategorier som minskar 2008:Dagspress storstad -5 procentKvällspress -3 procentRadio -3 procentFackpress -1 procent
Martin Schori