Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förvirring om Visions besöksiffror

Publicerad: 14 September 1999, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Det råder delande meningar om hur många som egentligen besöker tidningen Visions hemsida. Tidningens chefredaktör berättade i sin spalt igår att sajten hade fått 88.000 besök under den senaste veckan. Den uppgiften stämmer inte enligt Jörgen Ellgren, på Ad pepper, som säljer banner-utrymme på Visions sajt.


- Uppgiften är helt galen, säger Jörgen Ellgren, på Ad pepper, som säljer

banner-utrymme på Visions sajt.

Jörgen Ellgren tror att Visions uppgifter bygger på ett missförstånd.

- Det rör sig om 88.000 annonsexponeringar. Vi tror att sajten har 25.000 unika

besökare. Per månad.

- Det här måste jag kolla, säger Visions chefredaktör Peppe Engberg, när Dagens

Media ringer upp.

Efter en stund återkommer han med en ny siffra:

- Nu är det tydligen 45.000 som är besökssiffran.

Jessica Henecke på Sprays annonsavdelning försöker reda ut begreppen:

- Antalet annonsexponeringar bygger på uppgifter från Sprays system Net

Gravity. Förra veckan hade vi runt 45.000 sidexponeringar. Det innebär det

dubbla antalet annonsexponeringar eftersom det finns två banner-annonser på

Visions sajt, säger hon.

Ska inte chefredaktören på Sprays tidning om den nya ekonomin kunna skilja på

besökare och sidexponeringar?

- Jo, men jag fick inte statistiken själv utan hörde någon prata om den i

rummet, säger Peppe Engberg.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.