Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förvärv ska öka Clear Channels försäljning

Publicerad: 7 November 2001, 13:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Clear Channel (More Group) har genom förvärv förstärkt sitt köpnära erbjudande. Genom ett nytt samarbetsavtal syr utomhusföretaget också samman sitt första annonspaket till affärsannonsörer. I och med de nya erbjudandena hoppas Clear Channel öka sin försäljning med minst 10 procent nästa år.


- Det har varit väldigt trögt i år, men med de nya kontrakten ska vi försöka få

ökning på 10 procent jämfört med i år. Vi hoppas också kunna öka vår egna

försäljning, säger Maria Skoglund, ny vd på Clear Channel.

Förvärvet av kundvagnsreklamföretaget Instore Solutions innebär att Clear

Channel får tillgång till 110.000 nya kundvagnar och hyllkantsreklam i 850

butiker runt om i landet. Idag har Clear Channel 60.000 kundvagnar. Nästa år

planerar Clear Channel att lansera ett butikspaket innehållandes dessa nya

produkter, plus de egna:

* Receptkorten Deliciuos Card, som finns i 460 Icabutiker

* Centrumtavlor, som finns i anslutning till alla stora matvarubutiker

* Butiksradio, som finns i 115 stormarknader

Exakt hur paketet ska se ut är inte klart idag. Maria Skoglund tror att

intresset för ett shoppingnära annonspaket kan vara stort.

- Jag tror att det finns många annonsörer som är intresserade av att synas i

köpnära situationer och i och med vi paketerar delarna blir det lättare att

handla upp. Det finns inga som konkurrerar med paket på det segmentet heller,

säger hon.

Hur mycket Clear Channel fick betala för tidigare norskägda Instore Solutions

vill Maria Skoglund inte berätta.

Clear Channel har också nyligen skrivit ett avtal med A-Train gällande

reklamförsäljning runt Arlandabanan. Kontraktet innebär att Clear Channel får

tillgång till reklamplatser på perrongerna Centralstationen och Arlanda,

stationsutrustning, och i rulltrapporna. Genom ett samarbete med Travelvision,

som säljer reklam på monitorer i Arlanda Express-tågen, samt sin egen

försäljning åt DHJ som har projicerande reklam på perrongerna, skapar

utomhusföretaget för första gången ett paket till affärsannonsörer.

- De här produkterna har sålts redan tidigare så det handlar inte om helt nya

pengar. Vi har en budget för A-Train på 20 miljoner nästa år. Sedan får vi se.

Clear Channel lanserar också möjligheten att köpa stationslokal reklam i

tunnelbanan. För att klara alla nysatsningar krävs fler säljare och Clear

Channel söker nu sju försäljare: två för affärsannonseringen och fem som ska

sälja reklamen i tunnelbanan.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.