Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fortsatt uppåt för mediebyråinvesteringarna

Publicerad: 19 Augusti 2008, 05:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Mediebyråernas medieköp ökade med 10 procent under första halvåret 2008, jämfört med samma period 2007. I juni låg ökningen på 33 procent men investeringarna vek neråt i juli.


Hotet om vikande konjunktur har ännu inte fått marknadscheferna att hålla i plånboken. Första halvåret 2008 ökade medieinvesteringarna, som förmedlas av mediebyråerna, med 10 procent, till ett totalt värde av 6,5 miljarder kronor. Bara i juni ökade medieinvesteringarna med 33 procent, jämfört med samma månad föregående år. Det är Bio som står för den största juniökningen (159 procent) men av de stora medierna är det tv som ökar mest (65 procent), framhjälpt av bland annat fotbolls-EM.

Hela listan:

Mediekategorier som ökar i juni:

Bio 159 procentTV 65 procentUtomhus 55 procentInternet 48 procentKvällspress 23 procentDagspress landsort 18 procentRadio 17 procentVeckopress 3 procent

Mediekategorier som minskar i juni:Fackpress -14 procentDagspress storstad -7 procent

För siffrorna i juli minskar dock investeringarna med 6 procent. Tillväxtraketen Internet backar med 12 procent jämfört med juli 2007.

Mediekategorier som ökar i juli: Bio 126 procentVeckopress 38 procentDagspress landsort 32 procentTV 4 procent Kvällspress 2 procent

Mediekategorier som minskar i juli:

Radio -46 procentUtomhus -40 procentDagspress storstad -19 procentInternet -12 procentFackpress -2 procent

Källa: Mediebyråbarometern.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.