Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fortsatt tapp för radion

Publicerad: 7 November 2008, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Den kommersiella radion fortsätter att tappa lyssnare. Det senaste året har radion tappat 1,2 procent av sin publik. Räckvidden för den kommersiella radion ligger på 32,6 procent, ett tapp från 33,2 procent förra året.


Radiorapport tre från Sifo visade på en nedgång för både Sveriges radio och kommersiell radio, PLR. Nedgången fortsätter i rapport fyra. I motsats mot förra rapporten, där SBS radio gick upp och MTG radio gick ner, är det MTG som håller emot denna gång. MTG går upp med 2,7 procent och når under mätperioden totalt 1.848.000 lyssnare. SBS backar med 5,4 procent och når 1.048.000 lyssnare.

Bland enskilda kanaler är det Lugna Favoriter som tappar mest med en tillbakagång på över 20 procent till 272.000 lyssnare. Påpekas bör dock att MTG under mätperioden skrotade Lugna Favoriter i Göteborg till förmån för rockstationen Bandit. Även NRJ har det fortsatt svårt och backar tio procent till 153.000 lyssnare. Räckviddsmässigt har kanalen haft en nedåtgående trend i Sifos sex senaste mätningar och når två procent av befolkningen mellan 9-79 år.

Även Sveriges radio, SR, backar något till 3.675.000 lyssnare. Radiolyssnandet som helhet går tillbaka från 5.821.000 lyssnare i fjol till 5.783.000 lyssnare en genomsnittlig vecka i år. Totalt når radion 74,3 procent av befolkningen. Lyssning genom webben går också tillbaka från 14,3 procent i åldersgruppen 9-79 år till 13 procent eller 998.000 personer en genomsnittlig vecka.

Radions räckvidd i tusental (procentuell förändring jämfört med radiomätning fyra 2007):

Nationella radiokanalerP4 2404 (2,7)Rix FM 1333 (0,4)P1 876 (0,3)P3 855 (-5,7)Mix Megapol 716 (-11)City 3 566 (-9,4)Lugna Favoriter 272 (-20)NRJ 153 (-10)The Voice 189 (-4)

RadionätverkSR 3675 (-0,7)MTG Radio 1848 (-2,7)SBS Radio 1048 (-5,4)Favorit 20 (-23)

Totalt lyssnandeSverige i helhet 5783 (-0,65)Kommersiella kanaler (PLR) 2540 (-1,2)Närradio 238 (16)

Mätningarna är gjorda av Sifo under perioden 11/8-12/10 2008 och bygger på 17.494 intervjuer. Jämförelseperioden från förra året är 13/8-14/10.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.