Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fortsatt ökade köp från mediebyråerna

Publicerad: 19 Juni 2000, 10:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Mediebyråerna fortsätter öka sina köp. Under januari till maj ökade inköpen med 18 procent, jämfört med samma period 1999. Framförallt är det ökade köp i tv som bidrar till ökningen.


Tv är det enskilt största mediet hos mediebyråerna som investerade för 1,55

miljarder kronor i tv-utrymme januari-maj. Det innebär en ökning med 21 procent

jämfört med förra året, enligt mediebyråernas Mediebarometer. Storstadspress,

som är det näst största mediet bland annonsköparna, ökade med 17 procent till

918 miljoner kronor. Då ska man ha i minnet att storstadspressen hade tämligen

mediokra första sex annonsmånader 1999.

Enligt Media Edges vd Anna-Lena Karlsson, som har analyserat, siffrorna, rör

det sig om en rejäl tillväxt.

- Så stark som den är nu kan jag inte påminna om att den har varit, åtminstone

inte under de senaste fem åren, säger hon.

Hittills har internet vuxit kraftigast med 148 procent, följt av övriga medier

41 procent och radio med 37 procent.

Under maj, ökade internet med 91 procent , överigt med 79 procent och utomhus

med 61 procent.

Storstadspress: 243 (+27)

Kvällspress: 58 (+16)

Lokalpress: 122 (+16)

Populärpress: 45,6 (-4,0)

Fackpress: 87,4 (+35)

TV: 393 (+26)

Radio: 35,6 (+51)

Bio: 3,6 (-)

Utomhus: 91,2 (+61)

Utländska medier: 30,1 (+37)

Övrigt: 28,1 (+79)

Internet: 23,9 (+91)

Totalt: 1.162 (+29)

Mediebyråernas medieköp januari - maj, miljoner kronor

(procentuell förändring inom parentes):

Storstadspress: 918 (+17)

Kvällspress: 187 (+3,2)

Lokalpress: 475 (+0,1)

Populärpress: 166 (+4,3)

Fackpress: 308 (+37)

TV: 1.551 (+21)

Radio: 122 (+25)

Bio: 27,6 (+5,1)

Utomhus: 300 (+23)

Utländska medier: 116 (-14)

Övrigt: 138 (+41)

Internet: 102 (+148)

Totalt: 4.409 (+18)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.