Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fortsatt etikbråk mellan annonsörer och byråer

Publicerad: 29 maj 2002, 07:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Annonsörföreningen har fått tio mediebyråer att skriva på föreningens etiska regler. Carat-koncernen vägrar att skriva på Annonsörföreningens etiska regler utan vill hellre använda regler som utarbetas av Reklamförbundet, mediebyråernas medlemsorganisation. Reklamförbundet uppmanar Annonsörföreningen att skaffa egna etiska regler för sina medlemmar, annonsörerna.


Annonsörföreningen uppmanar sina medlemmar att se till att deras mediebyråer skriver på de etiska reglerna. Det har nu bland annat Gester & Co, Initiative Universal, Inserator, Media Broker, Mediacom, Mediaedge CIA, Mindshare och Sandberg Starcom gjort.

Carat-koncernen där Carat och Mediekompetens ingår har däremot inte skrivit på Annonsörföreningens regler.

Björn Demme, är inte bara styrelseordförande Mediekompetens och vice vd för Carat-koncernen utan sitter också i styrelsen för Reklamförbundet. Så här kommenterar han Carats inställning:

- Vi har inte sagt att vi inte ska skriva på och vi är inte motståndare till etiska relger. Men det är vi (Reklamförbundet) som ska skriva de etiska reglerna. Det är det normala.

Annonsörföreningens vd Anders Ericson tycker att Reklamförbundet borde ha tagit fram etiska regler för "länge sedan".

- Det ska inte behöva tvingas fram genom att vi hejar på. Det som har stuckit i ögonen på mediebyråerna är att vi har tagit fram reglerna, inte reglerna som sådana.

Anders Ericson har dock inte mycket till övers för de regler som Reklamförbundet utvecklar.

- Reklamförbundets regler är bara tunn blå rök. De har bara tre regler och ingen om transparens, (öppenhet vid annonsköp) som är den viktigaste frågan för oss.

Reklamförbundets vd Anna Serner verkar mäkta irriterad över Annonsörföreningens regler.

- Min inställning är fortfarande att det är vi som ska ta fram etiska regler för våra medlemmar. Jag tycker att Annonsörföreningen ska göra detsamma och ta fram egna etiska regler för sina medlemmar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev