Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fortsatt annonsras i november

Publicerad: 19 December 2001, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Även i november sjönk de förmedlade medieinvesteringarna mycket kraftigt. Nedgången landar på 26 procent jämfört med samma period föregående år, enligt Mediebyråernas mediebarometer.


Den kraftiga nedgången för storstadspress, kvällspress, tv och utomhus förklaras i analysen med att den nedgång i image/varumärkesannonsering som följt på lågkonjunkturen drabbar dessa medier hårdast. Sjunkande platsannonsering slår också hårdast mot dagspress i storstad.

Även radio tappar markant, något som i kommentaren till novembersiffrorna sägs bero på att "som komplementmedium blir man lätt struken när budgetar ska revideras".

Räknat från årsskiftet har de förmedlande volymerna minskat med 15,6 procent jämfört med samma period förra året.

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i november 2001 i miljoner kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom parentes:

Tv: 252 (-27)

Storstadspress: 129 (-34)

Lokalpress: 80 (-24)

Utomhus: 51 (-23)

Fackpress: 59 (-35)

Populärpress: 39 (-18)

Kvällspress: 32 (-13)

Radio: 20 (-34)

Internet: 11 (-25)

Bio: 6 (0)

Övrigt: 37 (1,6)

Köp i utländska medier: 29 (8,5)

Totalt: 743 (-26)

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i januari - november 2001 i miljoner kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom parentes:

TV: 2.745 (-14)

Storstadspress: 1.436 (-20)

Lokalpress: 835 (-14,5)

Fackpress: 566 (-14)

Utomhus: 546 (-20)

Kvällspress: 347 (-15)

Populärpress: 352 (-9)

Radio: 217 (-21)

Internet: 123 (-42)

Bio: 62 (-6)

Övrigt: 295 (-3)

Köp i utländska medier: 218 (0,5)

Totalt: 7.740 (-16)

För helåret 2000 uppgick den förmedlade annonsvolymen till runt 55 procent av den totala annonsvolymen.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.