Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förstör Telia tidningarnas sajter? - avgör själv

Publicerad: 20 Februari 2008, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Flera tidningar bojkottar Telias Surf Open-system då de anser att telejätten förvränger sajter som visas i mobiltelefoner via systemet. Telia anser att det rör sig om ett missförstånd. Avgör själv - här finns skärmdumpar.


Surf Open. Högst upp ligger Telias verktygsfält, därunder en annons i Telias annonsyta. Under den ligger tidningssajten i webbläsaren. I går gick tidningsutgivarnas vd Anna Serner ut och sa ifrån på skarpen: Surf Open-tjänsten innebär att tidningarnas webbsidor p åverkas såväl till innehåll som till form utan ansvarig utgivares medverkan.

"Det är inte acceptabelt", sa hon.

Aftonbladet.se i Surf Open förra vecka. Ikonerna och annonsen "Rea i mobilspel" är inlagda av Telia. Aftonbladets logotyp och toppbanner visades inte. I stället hamnade Jobb-logotypen från annonsspalten till höger i topp. Sedan tidigare har medieföretag som Expressen, Dagens Nyheter och Gota Media sagt att de ska bojkotta Telias tjänst. Anna Serner sa i går att tidningarna har betalat Telia för att distribuera innehållet och därför vill ha rätt till hela mobilskärmen.

Men Telia anser att det rör sig om missförstånd.

- Det här bottnar till stora delar i missförstånd. Vi hade en del buggar förra veckan då vi lanserade tjänsten, bland annat försvann Å, Ä, Ö. En del har uppfattat det som om vi gör något med deras sajter, men det enda vi gör är att dela upp sajter i en spalt så den ryms i en mobiltelefonskärm, säger Indra Åsander, som är ansvarig för tjänsten på Telia.

Hon hävdar att Telias system inte skiljer sig från andra mobiloperatörers och att Telia inte gör något ingrepp i sajter som visas i Surf Open.

Så det handlar om helt vanligt surfande?

- Ja. Det nya är att vi har en egen reklamplats och ett eget verktygsfält.

Och tidningarna betalar inte er för att ni ska visa ut deras sajter?

- Nej.

Men Anna Serner anser att TU har rätt till hela mobiltelefonfönstret?

- Juridiskt äger vi fönstret.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.