Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Forsman & Bodenfors: Ingen sexuell kontext i Ving-låten

Publicerad: 9 Januari 2007, 09:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

I Vings reklamfilm badar barn till tonerna av Hit me with your rhythm stick. Reklambyrån Forsman & Bodenfors, som har gjort grundligt research på låten, hävdar att den inte anspelar på sex.


Låten Hit me with your rhythm stick släpptes av Ian Dury & The Blockheads 1979.

Ett utdrag ur låtens text:

In the deserts of Sudan And the gardens of Japan From Milan to Yucatan Every woman, every man

Hit me with your rhythm stick. Hit me! Hit me! Je t'adore, ich liebe dich, Hit me! hit me! hit me! Hit me with your rhythm stick. Hit me slowly, hit me quick. Hit me! Hit me! Hit me!

Många har undrat om låten har ett sexuellt budskap, och om Ving och reklambyrån Forsman & Bodenfors i så fall har begått ett misstag.

Greger Andersson, projektledare på Forsman & Bodenfors:

- Det är bara en skön låt med mycket energi och glädje i sig. Den sticker ut väldigt bra.

Så det är ingen sexlåt?

- Nej, den handlar om att åka och besöka olika platser. Vi tycker att den passar otroligt bra, både innehållsmässigt och i attityd och ton.

Vad är då en rhythm stick?

- Det kan man nog hitta på massa varianter på.

Greger Andersson lämnar över luren till kollegan och copywritern Jonas Enghage, som har gjort grundlig research på Hit me with your rhythm stick.

- Någon absolut sanning på vad det där betyder är svårt att få tag på, säger Jonas Enghage, och fortsätter:

- Men vi har hittat en ganska seriös utläggning från BBC om vad den här texten egentligen handlar om. Som vi kan förstå finns det ingen sexuell kontext i det här, utan låten handlar om två damer som spelar bingo och drömmer om de ställen de kan åka till om de vann.

Enligt Jonas Enghage ska rhythm stick översättas till trumpinne eller "något man slår på för att framkalla en rytm".

- Jag förstår vad man kan tolka det som, men så är det inte riktigt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.