Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Försäkringskassans tandröta kostar miljoner

Publicerad: 22 Augusti 2008, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Försäkringskassan skulle lansera nyheterna i tandvårdsförsäkringen med ett stort event. Men efter en sommar av havererade it-system tvingas Försäkringskassan ställa in i sista stund. "I värsta fall kostar det här oss två miljoner kronor", säger Magnus Zakariasson, informationsstrateg på Försäkringskassan.


30 augusti var det tänkt att den tjeckiska rekordmannen Tandkungen skulle dra en spårvagn med tänderna på Norrmalms torg i Stockholm.

Tandkungen har gjort sig känd världen över genom att bland annat släpa flygplan med ren tandkraft. Nu skulle han få illustrera starka tänder för att få ungdomar att besöka tandläkaren.

Eventet, som sytts ihop av Subito via Försäkringskassans reklambyrå Garbergs, skulle informera Stockholms ungdomar om villkoren i den nya tandvårdsförsäkrningen.

Men stora problem med it-systemen tvingar Försäkringskassan att ställa in.

- Det är jättetråkigt att vi måste ställa in. Men eftersom det är dumt att gå ut och informera om dessa nya regler samtidigt som våra it-system inte kan få det att fungera hela vägen ut. Det bästa för ungdomarna, för att de ska få informationen, är att skjuta fram informationen, säger Magnus Zakariasson, informationsstrateg på Försäkringskassan.

Sammanlagt 3 miljoner kronor har Försäkringskassan budgeterat för att genomföra, och marknadsföra, eventet. Hur stor del av dessa pengar som har slängts i sjön är oklart i dagsläget.

- Vi håller just nu att undersöka hur stor del av materialet vi kan återanvända, vilka annonser vi kan rikta om och så vidare. Först i nästa vecka vet vi exakt.

En miljon kronor var budgeterat för annonser. Enligt Magnus Zakariasson går annonserna att rikta om, varvid dessa pengar inte går förlorade.

- Så i värsta fall blir notan för det inställda eventet två miljoner kronor.

Den totala budgeten för Försäkringskassans marknadsföring av den nya tandvårdförsäkringen är 6 miljoner kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.