Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Försäkringskassan om mediestormen

Publicerad: 29 Januari 2009, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Försäkringskassan har den senaste veckan fått utstå hård kritik bland annat för sina långa handläggningstider. Medierna har heller inte varit nådiga och Aftonbladet kallar myndigheten för Förseningskassan. "Vi är i ett bättre läge än vad rapporterna speglar", säger presschefen Ann-Sofi Blomkvist.


Efter en granskning av Försäkringskassan fick myndigheten svidande kritik från JO. Enligt JO följer kassan inte lagens krav på snabbhet, tillgänglighet och service.

- Det här är kritik som vi tar på största allvar och det är inte så konstigt att medierna rapporterar om det. Vi har en verksamhet som berör i princip alla svenskar så vi får räkna med ett stort mediafokus, säger Ann-Sofi Blomkvist.

- Det här är problem som vi hade i somras så det har varit svårt att få ut att vi just nu har en bra handläggningstid.

Hur bemöter ni den negativa publiciteten?

- Det viktigaste för oss är att ha en bra verksamhet där folk kan känna trygghet. Vår kommunikationsstrategi går ut på att ha en hög tillgänglighet för journalister och vi rapporterar regelbundet om vad vi gör och hur verksamheten och försäkringarna fungerar.

- Den finns en del rena felaktigheter i medieflödet och vi svarar alltid för att korrigera missuppfattningar.

Försäkringskassan jobbar inte med någon pr-byrå för närvarande.

Är det dags att skaffa en?

- Vi är ganska försiktiga med att använda konsulter och vi har inte fört den diskussionen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.