Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förlusttyngt Everyday hotas

Publicerad: 21 Februari 2001, 15:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Om Everyday inte uppfyller moderbolaget Metro Internationals krav och uppvisar en positiv trend kan tidningen komma att läggas ned. Under sista kvartalet förra året gjorde Everyday att Metros svenska dotterbolag gick med 2,4 miljoner kronor i förlust. För samma period 1999 redovisade dotterbolaget ett positivt resultat på nästan 70 miljoner kronor.


- Resultatförsämringen beror inte bara på att Everyday kommit till. Det ingår

också en goodwill-avskrivning, säger Metros Sverigevd Staffan Samulesson.

Enligt bokslutskommunikén uppgår avskrivningen till ungefär 36 miljoner kronor.

Staffan Samulesson säger att avskrivningen är kopplad till en transaktion

mellan Metro och MTG.

Två tredjedelar av koncernens omsättning kommer från den svenska marknaden.

Omsättningen för Sverige stannade förra året på drygt 585 miljoner kronor,

vilket är en ökning med 15 procent jämfört med 1999.

Det svenska dotterbolaget, där Metros tre tidningar i Malmö, Göteborg och

Stockholm, samt Everyday i Stockholm ingår, redovisar som enda område i

koncernen ett positivt rörelseresultat, knappt 68 miljoner kronor.

Men under sista kvartalet i år har den positiva utvecklingen vänts till

förlust. I höstas lanserades kvällstidningen Everyday som började kriga med

Stockholm News om eftermiddagsläsarna i Stockholms innerstad. Visserligen vann

Everyday kriget, men det verkar ha kostat. Metros svenska dotterbolag redovisar

en förlust för sista kvartalet på 2,4 miljoner kronor.

Enligt koncernen visar Everyday en positiv trend. Om den trenden skulle avta

kommer koncernen att sluta stödja tidningen, enligt bokslutskommunikén.

Metros koncernchef Pelle Törnberg vill inte uppge vad det innebär.

- Vi har satt upp vissa mål som Everyday måste uppfylla för att vi ska ge

fortsatt stöd, säger han.

Måste Everyday visa vinst inom någon viss tid?

- Vi har satt upp en rad kriterier som ska uppfyllas för att vi ska ge fortsatt

stöd. Ekonomi är ett.

Pelle Törnberg vill inte uppge några separata siffror för Everyday och inte

heller hur länge tidningen kan gå med förlust utan att förlora moderbolagets

stöd.

För koncernen som helhet var Metro Internationals omsättning förra året 900

miljoner kronor, vilket är en ökning med drygt 47 procent jämfört med

omsättningen på 610 miljoner kronor 1999.

Under året startade koncernen elva tidningar i tio länder. Enligt koncernens

egna beräkningar ökade antalet distribuerade tidningar per dag från 1,2 till 3

miljoner exemplar. Det totala antalet läsare som nås varje dag blir då ungefär

6,6 miljoner, att jämföra med 3,9 miljoner i början av året.

Men det kostar att växa. 1999 redovisade koncernen en förlust på 150 miljoner

kronor. Förra året växte förlusten till 670 miljoner kronor.

Pelle Törnberg är dock inte orolig. Han säger att expansionen kommer att

fortsätta.

Resultatet för Norden utan Sverige inräknat blev drygt 45 miljoner kronor i

förlust.

För Europa redovisas en förlust på nästan 270 miljoner kronor, medan området

Resten av världen landar på minus 190 miljoner kronor

Adam Engström

(Kommentar: Artikeln är uppdaterad med en kommentar från Metros Sverigevd

Staffan Samuelsson.)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.