Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förlust för Sydsvenskan

Publicerad: 9 Februari 2009, 11:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Sydsvenskankoncernen gör en förlust på 70 miljoner kronor efter finansnetto år 2008, enligt Medievärlden. Det är 200 miljoner kronor under budget.


Sydsvenskan hade ett tufft 2008. Efter sommaren sparkades annonsdirektören Joakim Radermacher och vd Johan Ståhl tog själv över försäljningsavdelningen tills han hittade ersättaren Björn Bergman.

I koncernen ryms Sydsvenskan samt de tre tidningarna i Skånemedia - Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. Omsättningen 2008 uppgick till 1,230 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 1,265 miljarder 2007. Samtidigt landade alltså resultatet på - 70 miljoner.

Anledningen till vinstraset är enligt Medievärlden minskade annonsintäkter och strukturkostnader för sammanslagningen mellan Skånemedia och Sydsvenskan. De senare uppgick till 106 miljoner kronor.

- Vi har ökat upplageintäkterna men tappat cirka 65 miljoner kronor i annonsintäkter och det är helt oacceptabelt, säger Johan Ståhl till Medievärlden.

Under 2009 räknar Johan Ståhl med att vinsten uppgår till 150 miljoner.

Sedan den 1 januari 2009 är Skåned Media ett helägt dotterbaolg till Sydsvenskan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.