Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förlust för Svenska Dagbladet

Publicerad: 27 Februari 2009, 06:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Svenska Dagbladets vinst från förra året är utraderad. Nu redovisar tidningshuset en förlust på 6 miljoner. "Vi ser en kraftig minskning av annonsmarknaden under hösten", säger vd Raoul Grünthal till Dagensmedia.se.


Svenskans omsättning backade 5 procent under det fjärde kvartalet 2008 jämfört med 2007. Samtidigt vändes resultatet under perioden till en förlust på -15 miljoner kronor.

- Det positiva är att vi fortsätter att ta marknadsandelar. Sedan kan vi konstatera det som alla vet, det är ett bekymmersamt konjunkturläge. Vi får räkna med ett jättetufft 2009, säger SvD:s vd Raoul Gruntahl.

Ni vänder från vinst till förlust. Beror det bara på konjunkturen enligt din mening?

- Ja, det gör det. Vi ser en kraftig minskning av annonsmarknaden under hösten.

Papperstidningens intäkter föll med 4 procent, till 356 miljoner kronor. Resultatet rasade från 21 miljoner 2007 till - 14 miljoner. Annonsintäkterna backade, som tidigare flaggats för, med 7 procent och stannade på 182 miljoner. Upplageintäkterna kunde dock ökas med 1 procent.

För helåret 2008 landade resultatet på - 6 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 48 miljoner kronor 2007.

Omsättningen låg i princip kvar på samma nivå, 1.149 miljoner kronor. Samtidigt ökade papperstidningens annonsintäkter från 520 till 527 miljoner, medan webbens föll med 10 procent, till drygt 87 miljoner.

Hur ska ni spara de 50 miljoner som Schibsted kräver?

- Vi har redan gjort en hel del, bland annat har vi dragit ned på personal genom avtalspensioner. Det rör sig om ett knappt 30 personer. Vi har genomfört ordentliga besparingar, säger Raoul Grünthal.

Blir det fler nedskärningar i personalen?

- Vi tittar hela tiden på besparingar nu. Inledningen av 2009 har inte varit så bra. Men vi ska inte sätta oss ned och göra ett stort paket utan eventuella förändringar sker successivt. Det finns dock inga konkreta planer på att ytterligare banta organisationen.

Svenska Dagbladet och Aftonbladet ska nu verka inom samma bolag och Schibsted håller just nu på att rekrytera en koncernchef. Hur den övriga ledningsgruppen kommer att se ut är inte klart.

Är du intresserad av att ta över som chef för Schibsted Sverige?

- Jag har ett kul jobb som det är. Det vi har sagt är att vi ska jobba så snabbt vi kan för att sätta en ny organisation, säger Raoul Grünthal.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.