Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förlag i gemensam aktion mot tidningsmomsen

Publicerad: 16 Maj 2001, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Sluta diskriminera kvinnor, sänk momsen på veckotidningar! Det är budskapet bakom Allers förlags, Egmonts och Ica-förlagets gemensamma upprop som startar idag. Förlagen kräver att momsen sänks till sex procent och lovar att sänkningen ska tillfalla tidningsköparna i form av lägre priser.


- Det är prenumeranter och lösnummerköpare av tidningarna som drabbas av

momsen, inte förlagen, säger Lena Björk, förlagschef på Ica-förlaget.

Allers, Hemmets Veckotidning, Året Runt, Allas, Ica-Kuriren och Hemmets Journal

som har gjort gemensam sak i kampanjen. Det är dessa tidningar som enligt Lena

Björk främst drabbas av den snedvridna konkurrens som de olika momssatserna

innebär.

- Det material vi har i våra tidningar finns i kvällstidningar, dagstidningar

och på nätet. Varför ska detta innehåll ha 25 procents moms i våra tidningar

och sex procent i dags- och kvällspressen och inget på nätet?, undrar Lena

Björk.

I kampanjen ingår annonser som ska publiceras i tidningarna. En sajt,

rattvismoms.nu, har öppnats för debatt och information. Dessutom ska en

delegation besöka statssekreterare Claes Ljungh på fredag och framföra

budskapet.

Kampanjens budskap är att staten diskriminerar kvinnor genom att göra

veckotidningarna, som kvinnor köper, så mycket dyrare än kvällstidningarna, som

övervägande män köper. Lena Björk tror inte att kvinnovinkeln på kampanjen

påverkar politikerna negativt.

- Nej, då skulle vi inte göra det. Vi är inga dumstrutar, vi som ska upp till

departementet, säger hon.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.