Gå direkt till textinnehållet

"Företagen behöver öka sin kundförståelse"

Imran Afzal, marknadschef på Adobe i Norden.

Bara genom att företaget tar ett helhetsgrepp på all sin befintliga data är det möjligt att tillhandahålla upplevelser som lever upp till kundernas allt högre ställda förväntningar. Det skriver Imran Afzal, marknadschef på Adobe i Norden.

Under 2017 la vi i genomsnitt cirka sex timmar om dagen på våra datorer, mobiler och andra digitala enheter. 

När vi som konsumenter interagerar med företag på nätet, via mejl, på sociala medier och över telefon, blir det mer komplicerat för företagen att skapa sig en heltäckande bild av vilka vi är och vad vi vill ha. Samtidigt är en stark kundförståelse, det som på engelska kallas för ”customer intelligence”, allt mer avgörande för att företag ska lyckas nå genom bruset.

För ett brus är det. Ta som exempel bannerannonser på nätet. I snitt exponeras vi för 1700 bannerannonser – varje månad. Ungefär hälften av dessa noterar vi. Ytterst få kommer vi att klicka på. Att pumpa ut den här typen av annonser utan en tydlig uppfattning om vem mottagaren är innebär att kasta sin marknadsbudget i sjön.

Vissa företag har låtit sina IT- och marknadsavdelningar gå samman för att med hjälp av data skapa målgruppsprofiler som ska underlätta mer riktad marknadsföring. Tanken är god, men de verkligt imponerande resultaten brukar utebli. Ofta leder avsaknaden av data från företagens övriga avdelningar till att målgruppsprofilen blir bristfällig.

Andra företag har en tendens att investera i ny teknik varje gång en ny marknadsföringskanal dyker upp – även om tekniken inte ”talar” med befintliga system. Detta leder i sin tur till isolerade dataströmmar som målar upp olika bilder av vem kunden egentligen är. 

För att kunna nå kunder med relevanta erbjudanden krävs bästa möjliga förståelse av vilka de är och vad de vill ha. Lösningen handlar om att samla all sin data och analyser i en och samma plattform. Bara genom att företaget tar ett helhetsgrepp på all sin befintliga data är det möjligt att tillhandahålla upplevelser som lever upp till kundernas allt högre ställda förväntningar.

Imran Afzal, marknadschef på Adobe i Norden

Publicerad 2018-10-31 14.48Uppdaterad 2018-10-31 14.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: