Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Foreigns vd får kicken

Publicerad: 13 Maj 2008, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Foreigns vd Peder Mårtensson lämnar den digitala reklambyrån efter två år på posten. Orsaken är att han och ägarna har olika uppfattning om byråns utveckling och framtid."Vi enades i morse och jag fick en jättebra uppgörelse", säger Peder Mårtensson till Dagens Media.


Peder Mårtensson fortsätter:

- Det var ingen överraskning, jag och Johan (Ronnestam) har en bra relation. Vi har diskuterat det här under en längre tid och för någon månad sedan begärde jag utträde ur styrelsen vilket är en markering.

Enligt Peder Mårtensson har ägarna Johan Ronnestam och Viktoria Wallner beslutat att Foreign bara ska ägna sig åt digital kommunikation, något som han har vänt sig emot.

- Jag såg ett Foreign framför mig som jobbar med kommunikation ur ett bredare perspektiv, även om självklart tyngdpunkten ska ligga på det digitala. Den synen har jag haft hela tiden. Jag rekryterades ju från Ogilvy.

Ägaren Johan Ronnestam tar nu över som vd vid sidan av rollen som kreativ chef, tills en ny vd har rekryterats. Han satt på posten i fyra år innan Peder Mårtensson kom till byrån i maj 2006.

- Peder Mårtensson är inte rätt person att leda företaget och vi har diskuterat det sedan årsskiftet. Vi vill bredda vårt erbjudande inom digital kommunikation och Peder har inte tillräckligt stor kunskap inom det digitala, säger Johan Ronnestam.

Bland annat ska erbjudandet inom digital strategi, design och sökoptimering utvecklas. Men enligt Johan Ronnestam ska Foreign fortsätta att arbeta med traditionell reklam.

- Vi ska fortsätta att vara en digital reklambyrå. I dag har vi en fördelning på 30 procent traditionell reklam och 70 procent digitalt. Jag tror att den fördelningen kommer att bestå även när vi breddar erbjudandet.

Peder Mårtensson ska vara tillgänglig för Foreign en tid framöver, men han tittar nu på "ett antal trevliga jobbalternativ" som har dykt upp under dagen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.