Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Foreign gör Adidas globala sportsajt för kvinnor

Publicerad: 22 februari 2007, 14:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Inom kort lanserar den tyska sportjätten Adidas sajten Adidas Women, en utbuds- och inspirationssajt för kvinnor. Den digitala reklambyrån Foreign ligger bakom sajten som med ett unikt grepp ska marknadsföra Adidas kvinnokollektioner på 30 marknader.


Foreign fick i uppdrag av Adidas att bygga en sajt som skulle inspirera kvinnor till träning och samtidigt promota Adidas kollektioner. Innehållet på sajten består av redaktionell text i form av ett nätmagasin och en intervju med en personlig tränare, personporträtt av två kvinnliga atleter, samt produktsortimentet.

- Vi har försökt skapa något helt nytt med produktsortimentet. Med hjälp av ett innovativt sökvertyg kan man söka sig fram till produkterna. På sajten svävar kläderna i en rymd och när besökaren klickar på produkterna kan de zooma in till extrem närbild och i detalj se hur kläderna är sydda, säger Johan Ronnestam, kreativ chef på Foreign.

Det redaktionella materialet ska uppdateras efterhand och också anpassas för lokala marknader. Även sportprofilerna uppdateras och består under lanseringen av den norska handbollsspelaren Gro Hammerseng och den tyska simmaren Anne Poleska. I intervjuer berättar de kort om sin sport och bakgrund.

Sajten har inte så många interaktiva moment och Johan Ronnestam säger:

- Vi vet genom undersökningar via fokusgrupper att målgruppen kvinnor har en lägre toleranströskel för tekniska gadgets. Tar sajten för lång tid att ladda så väntar de inte. Istället för feta 3d-animationer och minispel har vi lagt fokus på användbarhet.

Foreign har det löpande ansvaret för den digitalal kommunikationen för Adidas Women och sajten.

- Det blir mycket jobb med tanke på att sajten ska fungera på 18 olika språk och där sortimentet och intervjuer i vissa fall ska anpassas för de lokala marknaderna.

Foreign jobbar nu med att driva trafik till sajten.

- Det är ett jobb vi gör tillsammans med Isobar och Adidas som innefattar kommunikation på olika kanaler där målgruppen finns.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.