Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förändringar i TV4:s tablå ger fler reklambreak

Publicerad: 25 Oktober 1999, 04:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

TV4 ändrar veckonyhetsblocket 18.00-19.00 och byter ut den misslyckade söndagssatsningen Kalas-TV. Båda ändringar innebär nya möjligheter för TV-annonsörerna.


Från och med vårtablån år 2000 ändrar TV4 nyhetsblocket 18.00-19.00. De

viktigaste nyheterna är ett privatekonomiskt magasin, längre och djupare

väderrapportering och renodling av lokalsändningarna på nyheter.

Nyhetsblocket ska inledas med lokalnyheter i 10-12 minuter. Klockan 18.30 blir

det riksnyheter. Nytt är ett privatekonomiskt magasin och en längre och djupare

väderrapportering, som till exempel förklarar varför det är översvämning i

Norrland. Varje dag ska också TV4 sända en intervju med allt "från unga

artister till politiker och företagsledare". I blocket ska även ingå nöjen,

hälsa och kultur.

- Vi använder samma modell som för morgonnyheterna, säger TV4s programchef Jan

Scherman.

Var i blocket de olika delarna ska sändas, är ännu inte bestämt. Jan Scherman

lovar i alla fall annonsörerna flera korta reklambreak.

- Vi får in flera korta break utan att behöva sända "inför-program", säger han.

Däremot blir sponsringsmöjligheterna begränsade. Möjligen kan målgruppen bli

lite yngre.

- Vår ambition är att få fler unga att titta på TV4. Där tror vi att

ekonomiprogrammet blir attraktivt.

På frågan varför TV4 genomför förändringarna svarar Jan Scherman så här:

- Det är tredje säsongen med det nuvarande blocket. Men vi är inte riktigt

nöjda och därför ser vi över det. LokalTV-sändningarna ska renodlas på

nyhetsförmedling. Nöjesbevakningen börjar vi med eftersom det är ett starkt

intresse från publiken, säger han och fortsätter:

- Fördjupad väderrapportering är en oerhört viktigt grundbult i länder som

Frankrike och Storbritannien, men underskattad här. Och är det något jag har

lärt mig, så är det att många tittare efterlyser ett ekonomiprogram.

Nyhetsblocket ska ledas av ett ännu inte tillsatt programledarpar som är med

under hela timmen.

Deras uppgift blir att ta ett stadigt grepp om kvällspubliken och få den att

fortsätta titta på TV4, när det nya blocket startar en bit in i januari år

2000. Intressant att notera är att TV4 med sitt ekonomiska magasin lägger sig

före SVTs A-ekonomi, som är en stark publikdragare för SVT1.

På helgerna är nedläggningen av den nya satsningen Kalas-TV den största

förändringen. Programmet var uppbyggt kring ett av Svenska spels lotterier, men

har dragit för lite publik. Programledaren Erik Blix fortsätter i ett

rekonstruerat underhållningsprogram som ska heta "Inte bara Blix". Programmet

sänds på samma tid, 19.00-20.00 i femton omgångar. Också här lovar Jan Scherman

nya möjligheter för annonsörerna.

- Det blir ett reklambreak i mitten av programmet, säger han.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.