Nyheter
Fonus marknadsför goda gärningar i tv
Publicerad: 23 september 2008, 08:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Fonus använder exempel ur verkligheten i den första reklamkampanjen för sin tjänst Vita arkivet. Snart startar en omfattande tv-kampanj. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>
Fonus vita arkiv är en tjänst där man kan skriva ner önskemål inför sin begravning. Fonus förvarar dokumentet utan kostnad och samkör arkivet med dödsfallsregistret. Sedan ett par månader tillbaka finns tjänsten tillgänglig online. Nu marknadsför Fonus arkivet externt för första gången, tillsammans med NPP Reklambyrå.
- Vi vill flagga för den här tjänsten som många uppfattar som en god gärning. För de anhöriga är det av stort värde att det finns en utsaga från den avlidne, ofta har de anhöriga ingen aning, säger Ulf Helsing, Fonus vd.
Tv är huvudmediet i kampanjen. I filmen berättar en man om vilken hjälp han hade av Fonus vita arkiv när hans mamma gick bort.
- Det är inte helt enkelt att göra reklam för en begravningsbyrå, på grund av frågans laddning. Vi har valt att använda verkliga kunder som berättar om sin egen upplevelse. Med den tekniken uppnår vi den äkthet som vi eftersträvar, säger Ulf Helsing.
Fonus-kampanjen pågår året ut, med tyngdpunkt kring Allhelgonahelgen. Förutom tv annonserar Fonus i dagspress och med vepor i fönstren.
- Det blir mycket tv. Vi försöker att annonsera i anslutning till breda program, med tittare i 40-årsåldern och över, och undviker de yngsta tittarna så långt som möjligt.
Market Broker är Fonus mediebyrå.
Ulf Helsing lämnar Fonus i månadsskiftet. Han ersätts av Mats Liste.