Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fondexpert med dubbla lojaliteter

Publicerad: 11 Juni 2002, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Fondexperten Mats Wester sitter på dubbla stolar. Han driver pr-byrån Wester & Co med kunder som Skandia och PPM, samtidigt som han i egenskap av oberoende fondexpert ger fondrekommendationer i Aftonbladet och en lång rad andra medier.


Just Skandia hör till de fondförvaltare som rekommenderats av Wester. Skandia och Premiepensionsmyndigheten är bara två av de aktörer på finansmarknaden som har anlitat pr-byrån Wester & Co för olika informationsuppdrag. Mats Wester, känd för allmänheten som chefredaktör för fondtidningen Sparöversikt, är vd och delägare i byrån. Skandia och PPMs konsultval har visat sig vara ett lyckokast inte bara i deras respektive företagstidningar - Mats Wester har på senare år seglat upp som den mest anlitade fondexperten i Aftonbladet och SVT.

- För oss är det en fördel att jobba med honom. Det skapar trovärdighet att en journalist presenterar våra budskap och inte bara vi, säger Helena Ruhmén, marknadschef på Skandiabanken.

Mats Westers pr-byrå har jobbat med Skandia sedan det sena 90-talet, bland annat med Skandia Livs kundtidning. På kundlistan återfinns även Skandiabanken, Skandia Link och Skandia Fonder. Samtidigt har Wester, i egenskap av oberoende fondexpert, rekommenderat Skandias fonder i exempelvis Aftonbladet. Detta utan att hans uppdrag i Wester & Co nämnts. Den 3 oktober 2000, inför PPM-valet, rekommenderar "Aftonbladets Mats Wester" Skandiafonder vid inte mindre än sju olika tillfällen. Wester är den enda fondexpert som kommer till tals i artikeln.

- De flesta i den här branschen är knutna till någon typ av finansiell verksamhet, det är därför vi vanligtvis väljer att ha med flera olika experter. Familjeekonomer på storbankerna har också egna intressen, säger Lena Melin, chef för Aftonbladets samhällsredaktion.

Men då är det tydligt vilka intressen de företräder. Vore det inte lämpligt att ange vilka andra uppdrag som Mats Wester har?

- Det tycker jag inte. Hans kunskaper är så stora att han inte generellt kan misskrediteras. Men om det är så att han utnyttjar sin position kanske man ska välja bort honom, säger Lena Melin, som själv inte kände till Westers pr-verksamhet.

Även PPM torde vara nöjda med Westers externa kommunikation. Så sent som i mars i år rekommenderar han exempelvis Aftonbladets läsare att, i enlighet med myndighetens målsättning, göra ett aktivt PPM-val. "PPM-fonderna kommer att vara en stor del av den framtida pensionen", säger Wester bland annat i artikeln.

- Vi jobbar med honom eftersom han är en klok person som har bra kontakt med pensionsspararna. Han uttrycker sig bra och tydligt. Det här att han är med så mycket i medierna är något som kommit på senare år, säger Lena Schelin, marknads- och informationschef på PPM.

Mats Wester är medveten om problemet med att verka både som oberoende fondexpert och att driva pr-byrå med finansbolag som kunder.

- Det är klart jag ser vissa svårigheter. Men vi har aldrig stuckit under stol med att vi ägnar oss åt uppdragsjournalistik, pengarna därifrån möjliggör utgivningen av Sparöversikt. Samtidigt har det skrivits om mina uppdrag tidigare och det är känt i branschen hur det ligger till. Vi försöker inte mörka något, säger han.

Ditt namn nämns inte på Wester & Cos sajt trots att du är vd och delägare. Vad beror det på?

- Jag jobbar inte med den verksamheten i så stor utsträckning, och ska framöver jobba ännu mindre med de projekten.

Än är han dock i högsta grad operativ på pr-sidan, senast med en intervju med Skandia Fonders vd Peter Friberg i Skandiabankens kundtidning Allt i ett om dina pengar. Växelverkan mellan Sparöversikt och Wester & Co framgår tydligt av artikelns inledning: "Skandia Fonder har sedan 1994 klarat sig bäst av alla fondförvaltare när tidningen Sparöversikt varje år utser Årets Förvaltare. Det är ett kvitto på att Skandias fonder förvaltats väl".

Enligt Anders Kempe, vd på pr-byrån JKL, är det från marknadsföringssynpunkt ett klokt drag av bolagen att anlita en person med ett väletablerat varumärke som Westers. Han säger:

- Generellt är det givetvis är så att personer med trovärdighet ger tyngd åt budskapet.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.