Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Folkpool: "Kul att SJ inspireras av oss"

Publicerad: 23 April 2008, 03:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

SJs kampanj för svenska resmål snyltar på en idé som Folkpool använt tidigare, enligt pooleverantören. Christoffer Ramfors, kundansvarig för SJ på King, medger att han känner till kampanjen.


- Det finns släktskap, säger han.

Under våren och sommaren 2007 rullade Folkpool ut en kampanj i dagspress, populärpress och utomhus. I den gjordes svenska orter om till resmål, som Täbyriffa, Costa del Sollentuna, Malmödiverna, Koh Kalmar, Phi Phiteå och Honoluleå.

Kampanjen var enligt Folkpools marknadschef Magnus Holgersson en bidragande orsak till det bästa försäljningsresultatet under bolagets 40-åriga historia.

Nu anammar SJ konceptet. I sin pågående utomhuskampanj marknadsförs till exempel Costa de Halmstad.

- Det är jättekul att SJ som är ett så stort företag inspireras av Folkpool. Det känns roligt att få ännu ett kvitto på att vi satsade på en stark reklamidé, säger Magnus Holgersson.

Christoffer Ramfors är kundansvarig för SJ på King.

- Vi har inte inspirerats av folkpool, det kan jag inte påstå. Vi har gjort en kampanj som vi tycker marknadsför Sverige och svenska orter, säger han.

Han medger dock att det finns likheter mellan kampanjerna.

- Det finns släktskap och det har vi informerat SJ om. Vi har vetat om Folkpools kampanj, men det har inte känts som en stor grej från vår sida, säger Christoffer Ramfors.

Han fortsätter:

- Hela branschen bygger på att man får inspiration från andra håll, böcker, tv eller filmer. Den som vågar påstå att dennes idé är helt unik har nog problem att jobba i den här branschen, säger han.

SJs kampanj går också i kvällspress.

Efter artikeln publicerats ber Christoffer Ramfors om att följande förtydligande införs:

"Vi såg och fick höra om Folkpoolkampanjen efter det att vi presenterat vår idé för SJ och vår kampanj redan var på tryck. Vi hade med andra ord ingen möjlighet att ställa in kampanjen och har heller aldrig inspirerats av deras tidigare kampanj. Eftersom vi såg att kampanjerna hade ett släktskap men ändå relativt olika som helhet informerade vi kunden om detta, de ansåg inte att de fanns någon som helst likhet utan att det var extremt långsökt".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.