Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Folk från Hi-media startar Spidermedia

Publicerad: 30 Oktober 2001, 14:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Kenneth Engström och Henrik Skeppland, från säljnätverket Hi-media startar mediehuset Spidermedia. Den första produkten är ett annonspaket med olika affärssajter. Spidermedia vill också ta fram nya medieprodukter för internet, print och tv.


Bolaget grundas och ägs av Kenneth Engström, Henrik Skeppland och Peter

Classon, tidigare marknadschef på auktionssajten Bid2day.

Bland de fem anställda finns även Linus Broberg, storkundsansvarig på Vision

och dessförinnan på Finanstidningen.

Knutna till bolaget är också Henrik Lock och Sara Wendle tidigare teknikchef

och traffic på Doubleclick.

Spidermedia hyr in sig hos Ekonomi 24, som tillsammans med Avanza,

Aktiespararna, Vision och VCW ingår i företagets första produkt, "Börspaketet".

Annonspaketet har samma exponeringskostnader som DI.se och Fti.se, sistsnämnda

var arbetsplats för Henrik Skeppland innan han gick till HI-media där han

träffade Kenneth Engström.

Namnet, som för tankarna till pr-byrån Spider, har valts med omsorg.

- För det först tänker vi mycket nätverkstankar och vi vet att vi har mycket

att vinna på att samarbeta med alla kompetenser som finns omkring oss. Och så

har vi ett bra kontaktnät. Vi känner allt och alla i medievärlden, säger

Kenneth Engström.

Spidermedia har hyfsade expansionsplaner.

- Vi ska i första hand verka i Sverige, men även gå vidare även till Spanien.

Vi kommer att vara ett 20-tal anställda inom 3-4 månader.

Företaget ska ta fram flera produkter men Kenneth Engström vill inte uppge

några detaljer.

- I november som tillkommer nya medieprodukter. Vi har några avtal skriva, men

jag kan inte berätta något. Vi jobbar lika gärna med tryckta produkter som

internet och tv.

Ska ni leverera innehåll eller bara komponera annonspaket?

- Vi ska leverera innehåll. Det handlar uppdragsproduktioner och produktioner

utifrån egna idéer. Vi kan till exempel sälja tv-format till produktionsbolag.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.