Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fokus raketökar i Orvesto- men går fortfarande back

Publicerad: 22 Februari 2008, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Fokus gick mot strömmen i Orvesto Konsument och TS statistik för 2007. Tidningen har mer än fördubblat räckvidden och upplagan ökade med 42 procent jämfört med föregående år. Men tidningen går fortfarande back.


Fokus ökade stort i Orvesto Konsument och nådde 38.000 läsare förra året. Fokus upplaga visade den största procentuella ökningen av tidskrifterna i TS-redovisningen för 2007. Den steg med 42 procent jämfört med året innan och var 19.300.

- Vi har länge känt att vi fått mycket uppskattning, men att se det i reda siffror är kul, säger Martin Ahlquist, ansvarig utgivare för Fokus.

Men de positiva siffrorna i Orvesto och TS räcker inte för att gå med vinst. Den största intäktskällan i dag är annonserna och därefter kommer prenumerationer och lösnummer. Under andra halvåret 2007 hade Fokus en total upplaga på 20.000. Den betalda upplagan var 17.100, varav 1.500 var fullt betalda prenumerationer och 2.600 var sålda lösnummer. Att jämföra med antalet friexemplar som var 2.900 stycken.

- Det positiva är att vi har gått bättre än vi räknat med, men vi kommer att visa ett negativt resultat för 2007 och vi räknar med att göra det även för 2008, säger Lars Grafström.

Under 2007 har tidningen bland annat fått en ny design och mer vetenskapligt material.

- Förhoppningsvis blir vi lite bättre vecka för vecka, men egentligen har vi inte gjort några större förändringar av våra publicistiska ambitioner eller de ekonomiska planer vi hade när vi startade tidningen, säger Martin Ahlquist.

Dock har ambitionsnivån höjts rejält på webben och i slutet av oktober förra året lanserade Fokus en ny version av sajten. Den har gett en växande annonsintäkt och webben går nu runt ekonomiskt, enligt Lars Grafström.

Hur stora kan ni bli med er målgrupp?

- Om man tittar på liknande tidningar i Europa så snittar de på en upplaga på 100.000 om man översätter det till Sveriges befolkning. Jag tror inte att vi kommer att nå dit, men om vi fortsätter att stärka vårt varumärke och göra en bra tidning så tror jag vi kan hamna uppåt 40.000 till 50.000 på tio-femton år, säger Lars Grafström.

Han fortsätter:

- Nu gick vi förbi Veckans Affärer i betald del av upplagan och det trodde ingen vi skulle göra på två år. Det är en liten skalp för vår del. Tittar man två år framåt tror jag vi är förbi både Veckans Affärer och Affärsvärlden.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.