Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Föder bloggare mot publicitet

Publicerad: 5 juni 2009, 04:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Linasmatkasse.se söker upp bloggare och erbjuder dem kraftigt rabatterad hemleverans av mat. "Vi har testat detta i liten skala", säger Niklas Aronsson, vd för Linasmatkasse.se.


I flera uppmärksammade fall har bloggare erbjudits gratisprodukter som de sedan förväntas blogga om. Som Dagensmedia.se tidigare har berättat driver konsumentombudsmannen, KO, en tuff linje mot textreklam på bloggar.

Linamatkasse.se är en tjänst som innebär att kunderna får en matkasse hemlevererad var 14:e dag tillsammans med skräddarsydda recept utformade av en dietist. Sedan en tid testar Linasmatkasse.se att uppvakta mat-bloggare med ett mycket förmånligt erbjudande.

"Du får ett prenumerationserbjudande till ett pris som är lite billigare än vad varorna kostar i butik, du betalar heller inget för frakten. Ditt pris blir således 499 kr istället för 759 kr".

Du får bildmaterial av god kvalité till en utvald rätt varje gång kassen kommer. D.v.s. du kan lägga ut en snygg matbild på din blogg var 14:e dag och själv kommentera rätten", står det i säljmailet som Dagensmedia.se har tagit del av.

Senare i mailet påpekas att bloggarna ska skriva objektivt om tjänsten, ifall de väljer att skriva något.

"Att vi förser dig med material innebär alltså inte att du alltid måste hylla oss. För att du från hjärtat skall kunna skriva hur du upplever Linas Matkasse är det av vikt att det inte finns någon dold "sälj-agenda" hos dig som skribent"

Niklas Aronsson, vd för Linas Matkasse, är medveten om att denna typ av marknadsföring är känslig.

- Vi pratade om just detta i dag faktiskt. Vi har testat detta i liten skala, men det lutar nog åt vi ska låta bloggarna få samma erbjudande som vi normalt har i vår marknadsföring istället för att få ett billigare pris, säger han och fortsätter:

- Vi vill inte att det ska uppfattas som att bloggarna ska skriva om oss för att de får rabatt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.