Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

FLT Media vill locka varumärkesannonsörer med nytt prissystem

Publicerad: 20 Oktober 1999, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

FLT Media förändrar sitt prissystem radikalt. Efter nyår kommer säljbolaget ta betalt efter vad kunden gör istället för vem kunden är. Med en differentierad prislista hoppas FLT Media kunna locka varumärkesannonsörer till morgonpressen.


- De stora paketens tid är förbi. Det är kundunika lösning med

stordriftsfördelar som gäller, det är så vi kan driva morgonpressen framåt,

säger Kenny Hallberg, försäljningschef på FLT Media.

Det nya systemet baseras på ett grundpris som varierar beroende på

annonsstorlek och hur många av FLT Medias 78 tidningar kunden väljer att

annonsera i. Sedan får kunden välja bland ett antal variabler och därmed

möjlighet att styra priset.

Bland annat kan kunden påverka priset genom att välja en särskild dag eller

vecka.

- Där tittar vi på tillgång och efterfrågan. Traditionellt är det till exempel

hög efterfrågan på torsdagar i löneveckan, så där höjer vi priset. Istället

sänker vi priset radikalt på måndag och tisdag mitt i månaden, säger Kenny

Hallberg.

Andra variabler är arbetsinsatsen. Efter nyår tillkommer nämligen möjligheten

att variera annonsens innehåll i olika tidningar.

- Vi tar hänsyn till om man levererar ett färdigt material, då sänker vi

priset. Om man vill att tidningarna ska göra förändringar i materialet tar vi

betalt för det.

I den nya prislistan kommer stora format att bli billigare.

- Vi premierar tabloidannonser och uppåt. Vi ser ett mervärde både för oss och

kunden med stora annonser.

Prisförändringarna ligger enligt Kenny Hallberg mellan -8 procent och +4

procent, beroende på hur kunden väljer att annonsera.

- En annonsör som utnyttjar alla förändringar vi gjort i positiv riktning, går

med stort format en mindre attraktiv dag och har sitt material färdigt till

exempel, sänker kostnaden med 20 procent, säger Kenny Hallberg.

Prisjusteringarna innebär att nya annonsörer måste komma till.

- Det bygger på att vi får nya annonsörer för att vår omsättning ska öka. Det

här är ett sätt att få in märkesannonsörer, de finns inte i morgonpressen idag.

Överhuvudtaget vill vi få in varumärkesägare som dagligvarumärken och

ytterligare aktörer från bank- och försäkringsbranschen, säger Kenny Hallberg.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.