Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fler anmälningar mot Aftonbladets smygreklam

Publicerad: 8 juni 2009, 08:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Aftonbladet.se lurar läsarna genom att presentera annonser som är förvillande lika artiklar. Det anser två personer som anmält tidningen till Konsumentombudsmannen, KO.


Dagensmedia.se har tidigare berättat om Aftonbladet.ses annonsformat där köpt reklam har samma typografering och layout som det redaktionella materialet, vilket resulterat i KO-anmälan mot tidningen.

Nu har ytterligare två personer känt sig lurade av Aftonbladet.ses annonsformat.

Enligt anmälaren är detta i själva verket en annons från Mini Media. "Aftonbladet har på senare tid börjat med ett nytt ofog. De kör "kampanjer" (annat ord för annonser) som de lägger upp på sina egna servrar som vanliga webbsidor. Sedan länkar de in denna reklam bland sina egna rubriker", skriver den ena anmälaren.

I detta fall är det rubriken "Misstagen som kan göra dig blind - Optikerns råd om linser", som anmälaren anser lurar läsaren.

"Först när man klickar på sidan ser man att det rör sig om en annonskampanj från "MiniMedia".

Den andra anmälaren har reagerat på samma annonsformat:

"De (Aftonbladet) har varje dag ett litet avsnitt, mitt i en kaskad av små notiser, där tre annonser ligger intill varandra. De är utformade så att de ska förväxlas med notiserna intill även om de är svarta istället för röda och har rubriken Annonser.

Kalle Jungkvist, chefredaktör på Aftonbladet.se, har tidigare försvarat annonsformatet.

- Annonsen är tydligt annonsmärkt och det är inga konstigheter med den här lösningen, sade han i vår till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.