Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Finns inte längre några ursäkter för att inte ha jämställda paneler"

Publicerad: 27 December 2010, 07:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Snart nyår - och dags att summera 2010. Dagensmedia.se låter tre pr-konsulter utse årets bästa - och sämsta - pr-insatser.


 

Joanna Mossberg, Grayling

Vad var årets bästa pr/lobbyinsats?

– Lina Thomsgård på Rättviseförmedlingen har lyckats få genomslag i media och bland fler än redan inbitna feminister, framförallt i näringslivet. Nu finns inte längre några ursäkter för att inte ha både jämställda och kompetenta paneler, föreläsare, debattörer eller skribenter. Nämn ämnet och Rättviseförmedlingen hittar rätt kvinna till rätt plats. Varför det tagit 100 år? Ingen aning, men Rättviseförmedlingen står i alla fall för årets insats. Bubblare: Qatar får fotbolls-VM. Det kan inte vara något annat än effektivt lobbyingarbete. Kanske också en del pengar under bordet? Gudrun Schymans pengabränning i Almedalen. Dålig politik, framgångsrikt pr-arbete.

Och den sämsta?

– Ett valår är det ju svårt att inte sätta det rödgröna fiaskot högst på listan. Vänsterpartiet lyckades inte tvätta bort kommuniststämpel och till mina sorg pratade sossarna med fler väljare än någonsin samtidigt som de aldrig fått så få röster. En insats från Rättviseförmedlingen sida skulle behövas i samtliga partier. Sämsta andra halvan av året måste vara att försöka sälja JAS till Norge. Det gick inte så bra. 

 

Linda Waxin, Jung

Vad var årets bästa pr/lobbyinsats?

– En av 2010 års mest minnesvärda pr-insatser är helt klart det maxade maskineriet Lind & Co regisserade kring "Den ofrivillige monarken". En av de mest skickliga pr-kampanjen har varit Robyns trestegsraket som givit ett enormt genomslag utan att upplevas påträngande. En av de smidigaste måste vara Moderaternas ickeinsats kring Sofia Arkelsten. Det absolut roligaste pr-stunten är Banksys skapelse Mr Brainwash.

Och den sämsta?

– Minst lika minnesvärt men ur ett mindre smickrande perspektiv är SJ:s fadäser. Den oförglömliga pressbilden "huvudet på spåret" (DI Weekend) krönte 2010 års radda av omöjliga löften, tveksamma bortförklaringar och förvirrade tweets. Med det sagt så gillar jag fortfarande att åka tåg, men SJ borde överge sin självdestruktiva kommunikationsstrategi.

 

Tom Beckman, Prime

Vad var årets bästa pr/lobbyinsats?

– Naturen både fick och gav mycket stryk det gångna året genom översvämningen i Pakistan, jordbävningarna i Haiti och i Chile, vulkanutbrotten på Island, och så BP förstås.

– Men 2010 var trots allt ett år av neoromantik som i populärkulturen präglades av vampyrer, avatarer och Lady Gaga. Jag antar att finanskrisen och naturkatastroferna var dropparna som fick bägaren att rinna över för realism och dokumentärhysteri och fantasi steg istället i kurs. Så den stora trenden 2010 var nog eskapism.

– Om man är tvungen att lyfta en hajp kopplad till en produkt så är det väl Vuvuzela. Det ordet ser nog ut som en pilspets på Google Trends runt sommaren. Aldrig har så många tyckt så illa om en trumpet, och det ska bli roligt att se i vilket sammanhang Vuvuzelan gör comeback. På studentflaken kanske?

– Produktplaceringsmässigt måste det väl ha varit Oakley som kittade de chilenska gruvarbetade när de behövde solbrillor efter två månader i mörka berget. Tror att det är näst efter månlandningen den nyhet som setts av flest runt världen.

– Sedan var det roligt förstås att via Wikileaks höra att Bildt är en "medium size dog with a big dog attitude" . uppenbarligen myntat av någon som aldrig har sett Suge Knight.

Och den sämsta?

Se ovan.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.