Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Finländsk mediebyrå går in i Sverige

Publicerad: 4 December 2000, 17:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:27

Den finländska mediebyrån 360com.com öppnar kontor i Stockholm. Vid årskiftet ska byrån ha fyra anställda och under 2001 nå 100-150 miljoner kronor i medieomsättning.


- Vi söker samarbete med framförallt de stora annonsörerna. Vår avsikt är att

ta över stora konton, säger Johan Kind, svensk vd för 360com.com.

Det som skiljer 360com från andra mediebyråer är att kunderna ska klara det

mesta av planeringen och köpen för egen hand med hjälp av ett specialutvecklat

datasystem.

- Vi har samlat all information och data på ett och samma ställe. Det blir ett

betydligt enklare sätt att köpa medier, säger Johan Kind, som tror att kunderna

kan spara in 75 procent av tiden.

En medieköpare ska i systemet kunna planera kampanjer, boka medieutrymme, hämta

information om medierna, fakturera, få erbjudanden och vara med i

medieauktioner på internet.

360com har funnits i Finland under ett år och har där 25 anställda. De

viktigaste kunderna är Radiolinje, PAF, IT-företag TJ Group och Reste. Några

av dem ska använda 360com för medieköp i Sverige.

Inledningsvis ska 360com enbart erbjuda planering och köp, men inte strategisk

rådgivning.

- Vi ska ta den biten också, men har inte rektryterat expertisen ännu.

Planerna är agressiva. Byrån försöker etablera sig i Danmark, Norge, Österrike

och Baltikum. Om fem år hoppas den 360com att 25 procent av de svenska

medieköpen ska gå genom byråns system. Dock finns ännu ingen svensk sajt i

drift.

360com ägs av olika finska investorer.

Johan Kind kommer senast från Mind där han var projektledare.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.