Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Finest.se rasar mot Färjans varumärkessnyltning

Publicerad: 7 maj 2009, 11:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

"Färjan goes finest" heter Kanal5.ses nya mingelsajt med partybilder från programmet Färjan. Varumärkesintrång, hävdar Alexander Erwik, chefredaktör på Finest.se, som är mycket upprörd över Kanal 5:s tilltag.


"Har du rest med Färjan? Skicka in dina bilder till Färjan Finest!"

Den uppmaningen möter besökaren på Kanal5.ses Färjan-sajt. Där finns även ett fotorum med mingelbilderna under namnet "Färjan goes finest".

Bland annat har Liza och Tove från Gävle skickat in bild på sig själva under en rolig kväll på tv-båten.

Alexander Erwik, chefredaktör för Finest.se har sedan i går kväll förgäves via mail försökt få en förklaring från Kanal 5 gällande namnet "Färjan Finest". Han är mycket upprörd över tilltaget, som han kallar varumärkesintrång.

- Det är oroväckande att vårt namn syns i ett sammanhang som inte är förenligt med vad vi sysslar med, säger han.

Förutom namnet har Kanal 5 har även lånat typsnittet från Finest.se, vars signum är just mingelbilder i nattklubbsmiljö.

Alexander Erwik säger att han har mottagit en mängd samtal från folk som undrar om Finest.se har något med Färjan och Kanal 5:s mingelbilder att göra.

- Man kan lätt få intrycket att detta är ett samarbete mellan oss, vilket det inte är. Det är fler än jag som har reagerat.

Han tycker att Kanal 5s agerande skadar Finest.ses varumärke.

- Rent krasst har vi ett visst kvalitetstänk vad gäller mingelbilder, nog sagt med det.

Dan Panas, presschef på Kanal 5:

- Det är tråkigt att Alexander ser det så. Vi anser att "Färjan" är ett starkare varumärke och att Finest i den kontexten får en ny innebörd, men vi är såklart öppna för dialog om han är upprörd.

Så ni kan tänka er att byta namn på den här avdelningen på Kanal5.se?

- Vi ska först och främst prata med Alexander. Men jag skulle ljuga om jag sade att det här känns som en riktigt stor fråga just nu, säger Dan Panas.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.