Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Finans Vision minskar redaktionen

Publicerad: 19 Juli 2002, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

MTGs dagliga affärstidning Finans Vision vill skära bort 3-5 tjänster på redaktionen. Detta på grund av dålig annonsingång och en ny inriktning på tidningen.


I ett internt brev skickat till redaktionen tidigare under veckan, berättar ledningen att 3-5 tjänster måste bort, på grund av dålig annonsförsäljning. Minskningen av personalen beror dock inte bara på den tuffa annonskonjunkturen.

Sedan nyhetssamarbetet med Ekonomi24 upphörde i våras, har Finans Vision förlitat sig allt mer på inköpt material från TT och Direkt.

- Vi konstaterade att vi kunde vara färre och ändå göra den tidning vi vill göra. Därför tror vi det uppstår en arbetsbrist, vilket vi har informerat facket om, Pontus Forsström-Schultz, chefredaktör på Finans Vision.

En annan anledning är att Finans Vision styrs om till gratistidning, vilket innebär mindre möjligheter att tjäna pengar på prenumerationer.

Finans Visions redaktion ska vara 22 man stark, till hösten, är det tänkt.

Även om konjukturen skulle vända, är det inte säkert att redaktionen får fler medarbetare.

- Idag gör vi en tidning som vi är nöjda med, men det är väl inte uteslutet att vi kommer att göra större tidingar och då kanske vi behöver fler, men det får man se.

Personalminskningarna ska efter MBL-förhandlingar, men anställda som "vill göra något annat" kommer att erbjudas tre månadslöner i avgångsvederlag.

Personalminskningen är ett tecken på att Finans Vision ändrar inriktning. Från börjar var det tänkt att redaktionen skulle vara drygt 30 man stark och att Bonnier-ägda Dagens Industri skulle få sig en rejäl match. Nu siktar MTG in sig på att göra en affärstidning à la Metro. Finans Vision ska i huvudsak bygga på inköpta nyheter, varvat med kommentarer på ledarplats, ett och annat eget producerat reportage och en bakvagn om affärsfolket.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.