Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Filter kostade 2 miljoner

Publicerad: 24 November 2008, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Magasinet Filter sänkte förlaget Offside Press resultat för det brutna räkenskapsåret 2007/2008. "Lanseringen kostade 2 miljoner kronor", säger Offsides vd Tobias Regnell.


Offside Press, med Leif Pagrotsky som delägare, ger sedan åtta år tillbaka ut fotbollsmagasinet Offside, som enligt Orvesto når 78.000 läsare. I mars lanserade grundarna Mattias Göransson och Tobias Regnell sitt - på förhand mycket hypade - reportagemagasin Filter.

- Vi säljer omkring 7.500-8.000 lösnummer. Nu har prenumerationerna för de som testade tre nummer för 99 kronor gått ut och även om vi är nöjda med förnyelsen har en del försvunnit. Vi får ju samtidigt en högre kvalitet på prenumeranterna, säger Tobias Regnell.

I dag har Filter runt 6.000 prenumeranter. Inför lanseringen gjordes en nyemission, vilket utökade kassan med 3,5 miljoner kronor, enligt bokslutet för perioden 1 maj 2007 till 30 april 2008.

Förlagets nettoomsättning uppgick under samma period till 10,5 miljoner kronor, en minskning med 7 procent jämfört med året före. Även rörelseresultatet backade från ett plusresultat på 726.921 kronor till - 134.200 kronor. Resultatet efter finansiella poster landade på - 64.451 kronor.

Filter drivs av Offsides dotterbolag Magasinet Filter. Efter räkenskapsårets utgång har Offside stoppat in 1,4 miljoner kronor i dotterbolaget.

Hur ser det ut på annonsfronten?

- Vi har hittat en bra mix vi kan fortfarande komma upp lite i volym och lite i pris, men vi är på rätt spår. Vi har inte märkt av några nej på grund av konjunkturläget i alla fall. Prognosen ser bättre ut för 2009 än för 2008.

- Offside det senaste halvåret nått all time high på såväl lösnummer som prenumerationer och annonser, så vi har ett bra lok för att täcka Filters vidare planerade förluster, fortsätter Tobias Regnell.

Går ni med vinst nästa år?

- Det tror jag inte.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.