Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fiaskohösten ledde till halverad vinst för MTV

Publicerad: 8 Augusti 2008, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

MTV Networks hade ett stökigt 2007 även om resultatet slutade på plus. Tittarsiffrorna vek rejält efter en omstöpning av MTV och vinsten nära halverades.


- Resultatet blev sämre än väntat och det beror på att försäljningsökningen inte var särskilt bra, 1 procent, och vi hade större omkostnader. Samtidigt jämförs det med 2006 då vi hade European Music Awards i Danmark. Man kan säga att 2007 var okej och ett investeringsår, säger Lars Mossing, vd för MTV Networks i Norden.

I Vicacomägda MTV Networks ingår MTV, Nickelodeon och VH1. Vid årsskiftet är det också premiär för nya kanalen Comedy Central.

Omsättningen under 2007 var 183 miljoner kronor, vilket var en ökning med 1 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet landade på drygt 6 miljoner kronor, att jämföra med föregående års 12 miljoner. Det gav en rörelsemarginal på 3,4 procent, vilket nära var en halvering jämfört med 6,6 procent 2006.

En orsak till tappet är MTVs tuffa period hösten 2007. Kanalen gjordes om rejält och satsade stort på egenproducerade musikprogram.

- Försäljningen såg ganska bra ut de första tre kvartalen 2007, men förändringen gav sämre tittarsiffror och det drog ner försäljningen. Under året satsade vi också mer på Nickelodeon och webben för att bredda oss och hade större personalkostnader totalt, säger Lars Mossing.

Vid årsskiftet bantade MTV Networks sin organisation och i år har MTVs tittarsiffror ökat efter ytterligare en omstöpning av innehållet.

- Vi har lagt mindre pengar på egna produktioner och mer på inköp för MTV. I år ser det riktigt bra ut överlag. Våra reklamintäkter har och jag tror på tillväxt på 12 procent i år, men det är svårt att säga med tanke på den instabila marknaden, säger Lars Mossing.

Bolaget kommersialiserade barnkanalen Nickelodeon den 1 juni, vilket också bidrar till årets försäljning.

- Vi har startat lite smått. Det har inte varit så stor efterfrågan i sommar, men på sikt räknar vi med omkring 4-6 minuter reklam per timme, säger Lars Mossing.

Kolla på sajten här.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.