Nyheter
Fiasko för Viking Lines danskampanj
Publicerad: 4 september 2008, 06:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Viking Line har gått tungt i tv de senaste två veckorna för att driva trafik till kampanjsajten där användarna kan vinna en resa genom att ladda upp en film när de dansar. Elva personer har hittills laddat upp sin profil. "Vi är besvikna", säger Per Jute, marknadschef på Viking Line.
HW
Henrik Widell
Det är Åkestam Holst som ligger bakom kampanjen där användarna kan lägga upp sin dansprofil och sedan matchas mot andra profiler. Matchande profiler bjuds sedan på en gratis kryssning tillsammans. 21 profiler är uppladdade men tio av dem är upplagda av ett castingföretag för att få igång aktiviteten. Det har inte lyckats.
- Vi vet inte om vi har lagt ribban för högt i det här fallet. Vi gjorde en liknande sak 2006 och då var det närapå 300 personer som laddade upp filmer. Kanske är folk mätta på den här sortens tävlingar, säger Per Jute.
Han vill inte kalla kampanjen alltigenom misslyckad eftersom den ändå driver trafik till Viking Lines sajt.
- De första tre dagarna hade sajten 12.000 besök och vi ser en positiv utveckling på ordermotagningen. Men sett till helheten har inte kampanjen fungerat.
Har ni planer på att förändra kampanjen på något sätt för att få fart på den?
-Innan vi gör något så ska vi låta kampanjen rulla på ett tag till. Vad gäller antalet besökare är vi inte besvikna.
Har ni pratat mer er reklambyrå Åkestam Holst om det här resultatet?
- Ja det har vi. Vi har inte bestämt om några förändringar men vi får ta med oss det här inför framtiden. Saker går inte alltid som man hoppas.